Janne´s blogg

Janne´s blogg

Färöarna-27:e maj 2017

2017Posted by Jan 29 May, 2017 17:42

Ett äventyr börjar på morgonen den 27:e maj. IngaLisa skjutsar med bil in till Tågstationen i Sundsvall tidigt på morgonen. Flyg från Arlanda till Köpenhamn. Flyg till Färöarna.

Ska mönstra på Claes Göran Daniels, Najad 34:an NAJMA. Båten har övervintrat i ett varv på Färöarna. Planen är nu att segla till Island.

Det sista av Danmark, innan flyget går ut över Skagerak och Nordsjön.

Norska kusten, med snö och is.

Häftigt med snö och is.

Det första av kusten på Färöarna, tvärbrant och otillgänglig, men vacker och lockande.

Dramatiskt landskap, notera flygplansvingen uppe till vänster.

Flygplatsen heter Vagur. Planet vänder omedelbart tillbaka till Danmark, Landningsbanan är kort, piloterna får hålla tungan rätt i mun och bromsa hårt vid landning och omvänt vid start. Det är ca, 3 till 4 mil in till Torshamn, som är största staden.

Hinner bara komma till hamnen så startar äventyret direkt. Claes Göran fick kontakt med en kille - Stefan Nilsson, i hamnen som erbjöd sig frivilligt att guida oss tillsammans med Torbjörn Nyström, som bor på Färöarna sedan 25 år tillbaka. Torbjörn är f.d. militär och jobbar nu som webmaster i Färöiska samfundet.

Claes Göran, Torbjörn och Stefan. Torbjörn ger oss en fantastisk och i mångt en detaljerad historia om Färöarna. På 400-talet seglade munkar till Färöarna, det dröjde dock till 8 - 900-talet innan människor började kollonisera. Vi befinner oss på Kirkjeböur. Där bygget av den nutida Kyrkan,- på bilden- började någon gång på 11-1200 -talet, fann man rester av upp till tre gamla husgrunder.

Presis invid kyrkan ligger en Romersk ruin, Denbörjade byggas av Katolska Kyrkan. Den blev dock troligen aldrig blev färdigställd, på grund av reformationen till protestanismen. Den Katolska Kyrkan fann då ingen anledning att bygga färdigt den tänkta kyrkan. - Lite osäkerhet råder dock om vad som egentligen hände, var det reformationen eller någon brand som tog kyrkan.!?

Där bakom nuvarande kyrkan ligger ruinen av Katolska kyrkan.

Kyrkoruinen, lägg märke till eldskålarna som man ser rester av i väggen.

Den som har goda historiekunskaper vet säkert vad detta tecken betyder.

Alldeles invid ligger en mycket gammal byggnad som fungerat som någon slags bostad i gamla tider. I dag är en av salarna uppdukad till fest.

Färöarna 28:e maj.

I dag är det riggjobb och massor av andra jobb.

Men kl. 11.00 går vi till kyrkan i Torshamn för att få lite andlig spis..

Efter gudstjänsten går i en tur i staden.

Ute på Tingsudden där all bebyggelse brann på 1600-talet, finns i dag en idyll med gamla välskötta hus. Här ligger också den äldsta tingsplatsen man känner till, - men även Island vill lägga beslag på det faktumet. Hur som,- så fungerar byggnaderna än i dag som kontor för myndigheten, vilket är ganska ovanligt då det är lätt att man kräver nya moderna byggnader för den typen av verksamhet.

På kvällen guidar Stefan oss än en gång, på bilden besöker vi hans fabrik för tillverkning av bergsförstörings - medel.

En del av Stefans arbetsplats.

Ännu en maskin på Stefans arbetsplats. En ny stor hamnanläggning ska färdigställas. Torshamn´s hamn är för liten. Nästa alla varor importeras. Man har inget jordbruk eller andra tillgångar, fisket ca 25% och fårskötsel 10-15%, är huvudbasen för öarnas fortlevnad och expansion, och i dag tillför turism 40 upp till 50%, som formligen exploderat - Bilden visar en 90-tons grävare, det ät inte precis vad man väntar sig att se på Färöarna.


Uppe i bergen en bra bit utanför Torshamn, besöker vi ett ställe som Amerikanarna använde under kriget. Byggnaden är i dag ett fängelse, om man nu ska kalla det för fängelse, det är låga staket och enkelt att rymma. Troligen är det den goda maten och utsikten som håller ev. fångar kvar.!!

Vackra vyer .

Djupa raviner som vattnet under miljontals år, och även med hjälp av inlandsisen grävt ur.

Utegångsfåren är näst intill heliga på Färöarna. De finns i alla möjliga färger från svart till rödbrunt.

På hemvägen ser vi Torshamn från en höjd. Den nya hamnen kommer att ligga längre ut mot udden i bilden.

Färöarna 29:e maj.

I dag har det varit lite livat i staden, fartygen har i omgångar låtit sina horn bröla över Färöarna. Det är fiskarna som vill ha bättre villkor. Tydligen äger Holländarna en stor del av fiskeflottan och de lokala fiskarna blir undanskuffade. - Så i dag är det protestmöte utanför Tingshuset.

-

Färöarna tisdag 30:e maj. - Avseglar till ISLAND.

Kl.16.00 avseglar Torshamn, på vägen ut tankar diesel. Bra vind från SO, strömmen med, vi loggar 8 till 9 knop. Längst ut när vi går genom sista sundet får vi sned motvind mot den rådande strömmen. Det urartar till höga toppiga vågor. Natten förflyter i fin segling.

-

Onsdag 31:a maj.

Regn och ökande vind under natten. Bra fart i båten, men kallt och blött – tur vi har diesel värmaren. Steven och Jan mår lite dåligt, sjösjukan spökar. På natten ökar vinden ännu mera.

-

Torsdag 1:a juni.

Nu är vinden uppe i 14 till 17 m/s. i byarna upp till 22 m/s. Båten går fint i den grova sjön, men trots det får vi några kraftiga översköljningar över hela däcket. Nu börjar vi få sjöben alla ombord. Plötsligt på eftermiddagen förlorar vindrodret styrförmågan, båten går upp i vind och över stag, - vi klarar det bra då storen är preventad – vi undviker en ofrivilloig ”gipp”, som ibland kan vara ödestiger. Innan vi hinner styra tillbaka på kurs, tappar båten fart och vi börjar backa. Skota om focken är en da tjangsen, gå ner på den felaktiga kursen, ta fart och sedan styra upp, gå över stag, skota hem focken på andra sidan och gå på till rätt kurs. På natten vid 01.00 börjar vi närma oss Island. Vi ser inte land förrän vi är ca: ½ distansminut från kusten, dimman och regnet hindrar sikten. Kl. 02.00 lägger vi till vid kajen i Seydisfirdi, en djup fjord på Islands sydostkust, där även färjeförbindelsen till Danmark och Färöarna upprätthålls. – Spännande att vara på Island -.

Glada att vara framme.

Tullinspektion och inklarering på Island.

-

Fredag 2:a juni.

Här ligger NAJMA.

-

Frukost och en del prat om överfarten. Småregnit, dimmit och kallt, förmodligen typiskt Isländskt väder här på den östra sidan, när ostvinden ligger på. Efter lunch går vi till den närbelägna simhallen och badar- s k ö n t. På kvällen promenerar vi till den vackert isblå kyrkan och lyssnar på en Isländsk trio konsär med solosång av Sopranen Berta Dröfn Omarsdottir, som bl.a. uppträtt i Carnegie Hall i New York. Det blev en magnifik upplevelse av toppen musiker.

-

Lördag 3:e juni.

En 4 tums kanon som bärgats från tankfartyget EL GRILLO. Fartyget torpederades av Luftwaffe 10:e feb. 1944 i Seidisfjurs hamn. Fartyget ligger än i dag kvar i fjorden.

Ett gäng dykare som dyker runt hela Island i ca: 2 månader. De ska nu besöka EL GRILLO.

-

Lugn morgon, fortfarande småregn och dimma. Efter lunch går tre av oss, Steven, Maj och Jan på en vandringstur, som naturligtvis blir längre och tuffare än planerat. Rena rama bergsklättringen, ibland på alla fyra. Fiskmiddag och dagen avslutas med Pubkväll.

Härligt med fika paus. Jan, Steven och Maj trotsar det Isländska vädret.

-

Söndag 4:e juni.

Transporterar oss med bil till Egilsstadir, där vi hyr en bil för två dagar. Vi åker mot Myvatn, ett vulkaniskt område. På vägen dit svängar vi av mot Dettifos, Europas största och kraftfullaste vattenfall i volym räknat, rasar ner i 45 meter. Strax ovanför ligger ännu ett mycket vackert vattenfall Sellfos.

Det mäktiga Dettifos.

Strax ovanför Dettifos ligger ännu ett stort vattenfall, Sellfos, som är 75 meter brett, och har en fallhöjd av ca: 10 meter. - Det är enorma mängder smältvatten som kommer från Glaciären Vattnajökul. Genom årtusendena har det på många ställen skurit ut mycket djupa raviner. Vi har dock en för klen bil för att åka ut i buschen för att se mera av detta.

-

Färden går sedan till den aktiva Vulkanen Krafla, vars senaste utbrått var 1984. Man går på varma vulkanstenar och förbi bubblande ler-och vatten hål.

Vulkansjön på Krafla.

Sprickor i marken, försiktighet råder, liksom att åka skridskor.

Här har Jan det varmt under fötterna.

Efter utbråttet på Krafla 1984, ser man i dag de stora svarta lavafälten i fjärran runt om vulkanen.

Längre ner i dalen vid Krafla, ligger ett kraftverk.

-

Efter långa promenader runt området åker vi till Jardbördin. Ett område med varma mineral bad. Vi hade tänkt bada, men då priset ligger på 430:- , tycker vi det osar ”Turistfälla”, vi struntar i badet – sanningen är också att vi är i tidsnöd, vi tar en tallrik soppa, lämnar Myvaten området tar oss hemåt. 23.00 äntrar vi båten.

-

Måndag 5:e juni.

I dag kör vi kustvägen mot sydväst. Ett häftigt landskap visar upp sig. Berg med dramatiska former och färger.

Avsatserna i berget vittnar om hur de skapats.

Bergs sidorna är dramatiska med fantastiska formationer och färger.

En av de många floderna från Glaciären Vattnajökul. Den för naturligtvis med sig stora mängder slam, floden är gulbrun i färgen.

-

Efter en kort lunchpaus mot en läande bergsklack kommer vi äntligen fram till Jökulsarlon som är en stor Glasiärsjö och Islands djupaste. Sjön blev till när glaciären på 1940-talet drog sig tillbaka. I dag kalvar stora och små isberg från den mäktiga glaciären Vattnajökul, ner i sjön och driver mot havet. Vattnajökul är Europas största glaciär och mäter ca: 140 x 80 km.

Isberg som kalvat från Vattnajökul.

Båtar tar turister ut till glaciärkanten, här får man en liten uppfattning om hur stor sjön är, det är närmare en landmil bort till glaciärekanten.

Fågellivet består för det mesta av Ejdrar. Här uppvaktar två Gudingar en Åda.

Kort uppehåll i Höfen för en hamburgare. Så,, - efter åter en upplevelserik dag styr vi kosan hemmåt. Äntrar båten 23.30.

-

Tisadag 6:e juni.

En lugn dag, hyrbilen lämnas tillbaka av ClaesGöran, Steven och Maj, de handlar även på vägen hem. Jan fixar i båten, ordnar lunch och skriver en del. ClarsGöran och Maj tvättar kläder, och alla tar en simtur i badhuset. - dagen avslutas med en jättegod Svensk Nationaldagsmiddag som Maj ordnar och vi sjunger ”Du gamla du fria”.

-

Onsdag 7:e maj.

Idag tar vi det lugnt. ClaesGöran o Jan ordnar revlinor till genuan, skriver en del och kollar väder m.m. - I morgon planerar vi segla sydväst ner till Breiddalsvik.

-

Torsdag 8:e juni.

Efter moget övervägande beslutar vi att inte gå ner till Breidalsvik och Höfen. Vi har redan besökt platserna med bil. Det blir en fridag och avgång i morgon direkt till Färöarna.

Jan och Maj beslutar göra en vandring på andra sidan fjorden och upp bland bergen. Vi packar ryggsäckarna och på med vandringskängorna. Ett vackert landskap välkomnar oss med omväxlande blöta tuvängar till djupa raviner och flera forsar och vattenfall. Efter fem timmar kommer vi på höjder med övervägande snö och is. kl. 17.00 sätter vi oss vid en högt belägen fjällsjö och fikar. Återfärden går snabbt, vi hann börja frysa under fikarasten. Väl nere i byn 19.30, hinner vi precis in till simhallen för en varm dusch. äntrar båten 20.20 och får en gemensam middag som Capitain ordnat.

-

-

Vackra fåglar simmar i strömmen, någon som vet vad de heter? Praktänder eller vad??

-

Gott om snö och is på högre höjd.

-

Fredag 9:e juni.

Jan går och fotar telehytten i Cortenstål som uppförts mot berget i Seidisfjurdur till minne av den första telekabeln som lades ner 1906, mellan Island och Skottland. Därmed lades grunden till dagens telefoni på Island.

Telefon hytten vid berget i Sejdisfjurdur.

-

Efter fotandet, ansluter Maj och vi bunkrar det sista innan avsegling kl. 12.45. Vi går med motor nästa hela första dygnet, sedan ökar vinden sakta.

-

Lördag - Söndag 10 - 11:e juni.

En stökig segling med halvkryss i NO-vindar på i snitt ca: 13-14 m/s, kortvarigt 20 m/s. Sjön växer och ger oss ständiga översköljningar. Blöta och lite trötta avtar vinden under söndagen då vi närmar oss Färöarna från väster. Kl. 13.00 siktar vi land. 22.00 seglar vi in i fjorden DJUPINI som ligger mellan Eysturoy och Kalsoy, tankar diesel på vägen in i Torshamn och angör bryggan 02.00 måndag morgon.

-Vi siktar Färöarna igen strax efter lunchtid på söndag, efter en häftig segling från Island, denna gång går vi in från väster. Steven blev omilt behandlad i förpiken efter luftfärder mellan koj och tak. Vi andra klarade oss bra, alla fick ordentliga sjöar över oss av brytande "gläfsvågor", på vaktpassen.

- Vy västerut, väl inne i fjorden en bra bit.

- Captain håller noggrann koll på strömmar och vind.

Full fart genom fjorden 9,5 knop i medströmmen.

-

Måndag 12:e juni.

Vi städar upp och röjer undan i båten, tvättar det som blivit blött. Claes Göran börjar söka reservdelar till skotskenan där en bygel gått av, samt en special bult som gått av i vindrodret. Marina som ska mönstra på mot Norge har kommit till Färöarna.

-

- En stor Dansk-Färöisk räktrålare upptagen, upptagen på slip för målning och översyn. Den är i dagarna såld till Ryssland. Efter blokaden som EU lade mot Ryssland, har Färöarna haft hyggliga förbindelser med Ryssland. Färöarna är inte med i EU och kan agera någorlunda självständigt, - ofta med verbala reprisalier från Danmark. - Färöarna försöker göra sig fria från Danmarks inflytande.!? ( -egen kommentar)

Här förvaras virke till båtar. - Marika kanske ska göra ett besök, här fixar man allt.

-

Tisdag 13:e juni.

Tvättar och pysslar i båten, skriver en del, promenerar runt Torshamn som har ca: 20 000 invånare, hela ö-systemet ligger på ca: 50 - 60 000 inv.

Vy över Torshamn från en liten höjd.

-

Svenska kanoner på fortet i Torshamn.

-

Onsdag 14:e juni.

-

Stefan Nilsson, Claes Göran och Torbjörn Nyström, på besök ombord på Najma.

-

Här en borrkrona som använts vid tunnelbyggen, m.m.

Vid kvällsbesöket på biblioteket blev Steven o Jan inviterade på en Färöisk samlingsafton med föredrag och senare stickning, virkning eller annat handarbete. Tvärr hade vi en middag som väntade ombord, så vi var tvungna avbryta efter en stund. Ett mycket trevligt avbrott för oss,för att lära känna flera människor som bor på Färöarna.

-

Torsdag 15:e juni.

Ett mycket intressant besök på Färöarnas Nationalmuseum i Torshamn. Allt beskrivs pedagogiskt Geologin, människorna,fiskar, fåglar, m.m. Intressant att för 68 milj. år sedan låg Färöarna alldeles invid Grönland, Island fanns inte till på den tiden. Island bildades någonstans mellan 25 milj. år sedan och till nutid.

Så här kunde ett skeppsapotek se ut på de gamla båtarna.

Så här ser Grindvalarna ut som man fiskar (slaktar) när de kommer närmare land driver man in den i vikar och dödar dem. Det var dessa valar vi hade sällskap av i hundratal- kanske tusental, när vi var på väg hem från Karibien 2012, mellan Asorerna och England.

En utsirad stolsrygg med tre kronor. Enblemet med tre kronor var symbolen för Kalmar unionen. Den var mellan Danmark, Sverige och Norge, Finland kom med av bara farten då det tillhörde Sverige på den tiden. Man slogs senare om vem som symbolen skulle tillhöra och Sverige gick segrande ur den striden och fick behålla de tre kronorna.

-

Fredag 16:e juni.

Claes Göran och Maj handlar och bunkrar båten inför överseglingen till Norge.

-

Torsdag 15:e juni.

Steven lämnar oss för egna upptåg på Färöarna och senare på Island. Nya besättningen börjar komma, Yvonne, Marina och Roman som kommer från Polen.

-

Fredag 16:e juni.

Maj lämnar oss i dag för hemfärd till Stockholm. CG och Jan går till varvet för att kolla regnställ m.m. – Så ringer Torbjörn och är helt uppspelt i telefon, det är Grindval som siktats utanför Nolsoy. Efter en stund ser vi massmis med allehanda båtar gå ut ur hamnen. Små båtar, stora båtar, snabba båtar, långsamma båtar och även vattenskotrar. Någon halvtimme senare siktar vi en hel flotta utspridd i en halvcirkel komma närmare bukten dit vi gått för att se bra.

Här börjar men se valarna och båtarna komma mot land. Torbjörn Nyström, i gul väst.

Valarna simmar allt vad de kan.

-

Valarna drivs in mot bukten och de pressas –eller drivs på så de strandar och fastnar på grunt vatten. Där är nu fullt med folk som är beredda med knivar och ett redskap för att döda valarna. Man stoppar in en krok i valens lufthål och håller fast den för att ge det dödande sticket med det speciella verktyget som ser ut som ett stort handtag.

Någon timme senare är alla valarna i flocken döda, man släpper inte ut en enda för att undkomma. ( en sån jakt känns på lång sikt inte riktigt hållbar – några av de starkaste djuren måste ha en tjangs att undkomma, känns lite makabert, även om jag själv är jägare.) Efter dödandet bogseras valarna in till närmaste kaj och lyfts upp på en brygga. Senare framemot nattkröken startar ett lottningsförfarande, där andelar delas ut till de som deltagit och man börjar skära ut sin andel ur valen. – En fin gest är att man delar ut valkött till sjukhuset, pensionärshem och daghem. Kl. 01.15 går vi hem och lägger oss.

-

Lördag 17:e juni.

Vi ställer båten i ordning. Jan steker köttfärs och gör hamburgare. Kl. 15.00 lämnar vi bryggan, fulla av upplevelser, från både Island och Färöarna. Kursen sätts mot Norge. Vi har kollat in bra SW vindar så vi kommer att segla snabbt.

-

Söndag 18:e juni.

Vinden håller vad prognosen lovat mellan 12 – 18 m/s. Flera av oss börjar må lite dåligt i den krabba sjön som rullar båten runt.

-

Måndag 19:e juni.

Mycket molnigt väder under både dag och natt, men i dag får vi fint väder med solsken.

En av de få dagar med fint väder mellan Färöarna och Norge.

-

Tisdag 20:e juni.

På morgonen närmar vi oss Ålesund i Norge. 12.10 lägger i fast vid kajen mitt inne i stan vid Brosundet, påminner lite om Nyhavn i Köpenhamn. Det blir dusch och en matbit på närmaste restaurang.

-

Onsdag 21:a juni.

Roman och Jan beslutar sig för att vandra upp på berget Aksala för att både få vandra och se utsikten. Väl uppe får vi en fantastisk utsikt ut över stan, skärgården och in mot fjällmassiven. Sedan till Jugden-museet, och lite vandrig runt i stan.

Varje dag kommer två nya stora kryssningsfartyg in och två går. Det är stor omsättning på turister.

Ålesund från berget. Roman beundrar utsikten.

Här ligger nästan hela Ålesund med kryssningsfartygen.

-

Torsdag 22:a juni.

Förbereder båten för avfärd 12.10. Motor hela dagen ner till Målöy.

-

Fredag 23:a juni.

Yvonne och CG. handlar mat till vårt midsommarfirande, därefter släpper vi förtöjningarna och tuffar för motor söderut. Vinden ligger på syd så det blir motor hela dagen. Planen är att gå till Askvoll, men på eftermiddagen beslutar vi att gå in till Florö. 18.30 ligger vi vid kaj och Yvonne o Marina med assist av CG ordnar en festlig midsommar måltid. Det blir en helkväll med lax och lamm.

-

Lördag 24:e juni.

En liggedag i Florö, med lite tvätt, handla och en del småfix.

-

Söndag 25:e juni.

Upp tidigt i dag 08.00, frukost, gör båten i ordning, tankar diesel, kursen söderut. Svag vind från sydost ger motorgång hela dagen. Regnskurarna avlöser varandra och kyler ner oss, Marina värmer Jan´s händer som stelnat efter några timmar vid ratten. 18.30 lägger vi till i Dingja, en liten idyllist hamn söder om Songefjorden. Natten blir gungig och ryckig då vinden drar på från NW.

Yvonne har nyss blivit avlöst vid rodret.

Kvällspromenad ovanför hamnen i Dingja.

-

Måndag 26:e juni.

Start 09.00 sätter focken nästan direkt, en fin NW på 10-12 m/s, ger bra fart hela dagen.

Den häftiga fyren utanför Dingja.

Marina håller utkik från "Akterkastellet".

På väg in mot Bergen.

Seglatsen genom ytterskärgården ger många vackra upplevelser, branta stup och fjordar med vattendjup på 5-600 m. På eftermiddagen angör i Bergen och lägger till mitt inne i staden.

-

Tisdag 27:e juni.

Efter frukost beger vi oss på promenad i staden. Marina är bra bekant med Bergen sedan tidigare då hon har släktingar här. Bergen ligger mycket vackert mellan bergen. Staden är en gammal Hansa stad och var tidigare Norges huvudstad och hette då .............. I dag har Bergen ca: 300 tusen inv. och en stor turistnäring.

En av de senast byggda kyrkorna, Johanneskyrkan.

Detalj av de gamla Hansahusen. Husen klarade sig relativt bra från den troligen största explosionen under kriget, som av olycka skedde i staden.

Vi gör besök i de typiska Hansahusen, Bergenfortet, Museer m.m. Efter en kafferast i turiststråket går Jan på promenad uppför berget Flöyen, en fantastiskt vacker utsikt är belöningen.

-

Man kan även åka bergbanan upp till toppen, för den som inte vill promenera.

Kameran vriden in mot landsidan, staden är mäktigt vacker.

Kvällen och middagen blir på rest. Egon ett stenkast från båten. Här ansluter Helge och Inger samt deras kusiner Erik och hans kona från Tromsö. De berättar massor om Norges och Bergens historia, samt även deras egen bakgrund. Vi får en mycket trevlig kväll tillsammans.

-

Onsdag 28:e juni.

I dag har vi bokat utflykt till Grieg museet, det ligger i utkanten av stan. Bussen avgår 11.00, vi få fin guidning i den berömde kompositörens hem. Sedan väntar en mycket fin konsert, framförd av en av Norges mest berömda pianister, Tor Espen Aspaas. En mycket fin dag, allt på plats, bästa vädret,trevliga människor.

Griegs fina hem. Grieg var sin hembygd trogen till sin död. Naturligtvis med undantag för sina resor för att berika sin inspiration som kompositör.

Innifrån matsalen.

Konsärsalen, en överraskning i arkitektoniskt utförande, ett öppet glasparti bakom pianisten med naturen och vattnet som fond, blir till ett starkt intryck. Nästan natur-religiöst.

-

Torsdag 29:e juni.

Vandrar med Marina till Nordensudden för att titta på akvariet. Vi backar vid framkomsten och går vidare ner mot staden.

Bergens oficiellt kortaste gata, Beckketantan.

Kanske knutlampan som IngaLis pratat om.

Stannar till och vilar lite och tittar på ett stort kryssningsfartyg som går ut ur hamnen. Vi lunchar tillsammans på en bra och enkel rest., för att sedan gå på egen hand.

-

Fredag 30:e juni.

Helge och Jan bestämmer sig för att vandra upp på fjället via den mycket branta och steniga Stoltsekleven, Väl uppe är vi ordentligt trötta och svettiga i den rådande värmeböljan. - Dagarna innan vi angjorde Bergen har man haft inte mindre än 26 registrerade regndagar, något av ett rekord.

Första vilopaus.

Mycket brant, och vacker skog, vi måste pusta och frusta flera gånger på väg upp.

Mycket vackra vyer med havet i bakgrunden.

Efter en välbehövlig fikapaus vandrar vi över fjället till Flöyjen och tar oss därifrån ner till stan. Jan går lite före och tar bergbanan ner för att hinna köpa en trunk med hjul. 18.00 kommer vi båda till båten dör CG väntar med en kyld GT - härligt. läskande. - middagen blir nyinköpta fiskekakor + fläskpannkaka som efterrätt. Nu har också Bruno anlänt från Stockholm. En trevlig gentleman från Stockholm.

-

Lördag 1:a juli.

Roman mönstrar av och flyger direkt hem till Polen. Vi kastar loss, - motor söderut mot Leirvik. Halvvägs bestämmer vi oss för att gå till Dingje i stället, det kommer att bespara oss 15 nm. i distans, vi anländer dit i kvällningen. Vi får en blåsig natt direkt i baken.

-

Söndag 2:a juli.
Avgår 10.00, SW 8-10 m/s på fm. Under dagen ökar vinden till 10-15, i byar 19-20. Sjön växer och vi får handstyra. Med försiktighet får vi hålla oss ut från kustlinjen i den häftiga vinden och stora vågor. Motor hela dagen, sent på kvällen går vi in i Haugesund. Regn och dis hela dagen. Middagen spänderas på en Indisk restaurang.

Vindkraftverk för utbogsering och förankring, - utanför Haugesund.

Arbetsplattform utanför Haugesund.

Haugesund fotat från bron, enligt någon gammal myt så lär det vara Norges tråkigaste stad, - vi kunde dok på den korta tiden inget märka av det.

-

Måndag 3:e juli.
Avgång 08.30, svag vxl-vind hela dagen, motorgång, framme i Tanger 17.30. Tanger ligger bara någon landmil väster om Stavanger. Mycket enklare att angöra Tanger utifrån havet om man bara ska stanna ett kort tag.

-

Tisdag 4:e juli.
Heldag på land. Buss in till Stavanger. Rundvandring i gamla staden och hamnen. Besök på berömda oljemuseet. En smått otrolig historia och utveckling som skett i landet sedan oljan på 50-60-talet började exploaterats.

Stavanger sett från oljemuseet.

Gamla stan i Stavanger. Gamla fina trähus. En idyll som ligger sida vid sida med moderna jätte cruising skepp.

Norge är i dag ett av världens rikaste och välmående länder. Deras offschore teknik har också blivit världsledande, trots alla säkerhets aspekter, har genom åren ett antal stora olyckor skett. Rikedommarna som utvunnits i form av oljan, är i dag i pengavärde ca 11000 miljarder NOK.

Här ser man lite av områdena som Norge för närvarande både söker efter ny olja och redan har källor som producerar olja.

Norge har utvecklat många många maskiner och verktyg för arbeten i havsdjupen.

22 m.m. stålplåt knycklades sönder som tunt papper då en svets brast och ett stödben slets loss på oljeriggen Alexander Kielland. Hela riggen välte och över 100 man omkom.

En av dikterna som tillkom efter katastrofen med Alexander Kielland.

En av de tidigare arbetsplatserna på en plattform.

-

Onsdag 5:e juli.

Tidig avgång. I dag kan vi äntligen segla - fullt ställ i en 5-8 m/s NW, ger en fin fart ner till Egersund.

Så här förvaras båtarna i en del hamnar,- båthus på brygg platsen. Inte så dumt, det är ju regn och framförallt sol som tar kål på våra båtar.

-

Torsdag 6:e - fredag 7:e juli.

07.05 upp, frukost, sjöklar avgång 08.30. Fullt ställ sätts strax utanför Egersund. NW 5-8 m/s härlig segling, lite soldisigt väder i början. Kl. 13.00 passerar vi Listra. Vi har nu bestämt att segla direkt till Skagen längst upp på Danmark. Under natten fin segling 5,5 till 6,5 knop. Sent på natten släpper spirbommen med en smäll som sitter på genuan, efter lite överläggning bestämmer vi att plocka ner genuan.

På morgonen mojnar vinden något vi sätter genuan igen och går med fullt ställ. 17.00 siktar vi Danmark. 19.00 går vi in i Skagens hamn. Ett besök på en fisk restaurang ger oss ny energi.

-

Lördag 8:e juli.

Stannar kvar på förmiddagen för besök i Skagen museet. Mycket intressant att se de fantastiska målningarna av alla kända konstnärer.

En målning av P.S. Kröyer, ett bål tänds på Sönderstrand i Skagen, på Sankt Hansblus, som Danskarna kallar det.

"Teamwork", en något modernare målning.

P.S. Kröyer´s porträtt av hustrun Marie, målat omkring 1890.

-

Efter Skagenmuseet går alla fyra killar till en närbelägen rest. och äter en enkel lunch, innan Helge lämnar oss för återfärd till Bergen.

Två äventyrare i Skagen, Helge och Jan.

Claes Göran, Bruno och Helge som strax ska ta bussen till Hirtshals och sedan färjan till Bergen.

Vid 16.00 tiden gör vi ett försök i fint solsken att segla ner till Fredrikshamn, men det visar sig att vi får en SW på 16 - 20 m/s. nästan rakt i fören, C. G. beslutar att gå tillbaka, ett bra beslut, trots solsken.

En av Marinas lyckliga stunder strax utanför Skagens hamn, här upplevde vi vinden inte särskilt besvärande.

-

Söndag 9:e juli.

Vädring och städning i båten. Börjar packa för hemfärd. På söndag kväll äter vi alla tre en god middag innehållande Skagens alla läckerheter. Mycket mätta och nöjda promenerar vi till båten.

: : ___________:

Epilog:

Det är dags för Jan att avsluta denna resa med NAJMA. Segling och resa har det verkligen varit. Känslan, historien, tidigare Vikingars och människors etableringar på dessa Nordatlant öar - har nästan gått att ta på. Upplevelserna har verklighetsgjorts så mycket som man kan förvänta sig av hårt-och däremellan fint väder - regn, dimma och kyla som ibland trängt in i kroppen. - Alla vackra vyer, senerier skapade av naturen. - De varierande tillstånden i våra kroppar, från välmående till i bland trötthet och t.o.m. illamående. Alla sköna skratt, historier och trevliga stunder vid måltiderna och vid rodret.

Alla har tillsammans lämnat sina avtryck till en minnesvärd Seglingsresa. Alltsammans i en lugn, trygg mix som Claes Göran starkt bidragit till.

Tack Alla // Jan N.

-

Måndag 10:e juli.

Måndagmorgon kl. 05.55, mönstrar Jan av och åker hem till Söråker. Claes Göran och Bruno vinkar av på järnvägstationen. Stort TACK grabbar.

// - //





















  • Comments(3)//blogg.agnesaallotar.se/#post119