Janne´s blogg

Aug. - dec. 2016

2016Posted by Jan 30 Nov, 2016 11:56

Lövvik i Höga Kusten.

En fin sensommarsegling till Lövvik i Höga Kusten.

Surströmming med tillbehör, och Nadja är intresserad. En absolut höjdarkväll med bästa tänkbara väder.

Svårslaget väder.

En uppiggande långpromenad dagen efter. Nadja är tokig i blåbär visar det sig, hon äter direkt från kvisten.

Paus och fika på bryggan i Lövvik.

I september följer vi med Lisa o Ronny, Marika o Henrik till Åre Marknad.

Lisa & Lisa på Åre marknad.

Vi får även åka och besöka Brudslöjan´s vattenfall och fors.

Mycket vatten och mäktigt, en härlig utflykt.

11:e Oktober- älgjakt, sköt ko och kalv, på nya marken i Ljungvikes jaktlag. En fin jaktvecka med bra väder och härlig stämning bland kamrater.

20:e okt. - IngaLis och jag åker ner till Öland. Jag dras med min trasiga rygg, men det måste gå. Vi får bo hos Lena.

Inga Lis vid en Jättepumpa som Lena odlar, hon fick 2:a pris i år på Skördefesten Öland.

Födelsekalas hos Lena´s dotter.

Ove´s hem i Sandvik. Det är höst 22:a okt. Ove arbetade i sin stenbod så länge han kunde. - Det blev sista gången vi träffade Ove.

28:e oktober - vår vän Ove Nilsson i Sandvik på Öland går bort, sörjd och saknad av oss, efter många somrar tillsammans med både Ove och Eira.

19:e nov. - Båthuset börjar bli klart.Grusat och klart på baksidan.

I början av november hade vi närmare en halv meter snö, nu den 21:a nov. är det helt borta.

Barmark, nästan lite vår i november.

27:e nov. Årsmöte i SBS, jag avsäger mig uppdraget som Hamnkapten.

• Comments(0)//blogg.agnesaallotar.se/#post113

Juli - över Kvarken åter till Sverige.

2016Posted by Jan 29 Nov, 2016 22:22

1:a Juli. Efter många kontroller av väderläget kan jag sammanfatta att det är osäkert. - Dock om jag seglar iväg 04.00 kan jag ha en tjangs att få en vind från syd senare på förmiddagen. - Sagt och gjort 04.00 går jag ut ur hamnen, kav lugnt - motor ca 1 1/2 timme sedan kommer vinden och åskmolnen börjar torna upp sig på den Finska sidan, men då har jag hunni en bra bit ut. Det artar sig till en kanon fin segling över 6 - 10 m/s hela dagen. Angör Holmön 16.00 efter en snabb segling.

Hamnen i Holmön.

Väderkvarn - man fick vara självförsörjande på dessa öar förr i världen.

Fyren på södra Holmön.

Den kraftiga sydvinden vill inte ge sig, - blir kvar på Holmön i fyra dagar.

4:e juli. - Nu får det räcka med denna plats, vinden har mojnat och lite dimma på morgonen då jag släpper förtöjningen. Blir många timmar motor tills en sydvind 4-8 m/s, kommer. Vid Norrbyskär lägger jag ankaret tidigt på em. ingen ide att ligga och kryssa mot sydvinden. Senare på kvällen går jag in till kajen vid Norrbyskär.

5:e juli. - Men i dag vrider vinden till NW och det med besked, det blir 8 - 15 m/s hela dagen. Länge sedan jag loggade 106 nm. på en dagsetapp. Loggade mellan 5 och 8 knop hela dagen. Kl. 21.00 lägger jag ankaret i Bergshamn norr Härnösand, vinden har mojnat till ca: 6 m/s. Sover halvdåligt då vindbyarna rister i riggen ibland.

6:e juli. - På morgonen ökar vinden snabbt till 9 - 12 m/s. Får med möda upp ankaret då vindpressen är mycket stark, svårt att styra upp mot ankaret och parera vindkasten som driver iväg med båten. - Till slut kommer ankaret upp. Seglar iväg med bottenrevad stor och lite genua. Det ger i alla fall farter på över 7 knop för vinden har ökat till NW 14 - 15 m/s. Frampå dagen ligger vinden på 17 - 20 m/s. Åstholms udde rundas på em. Nu börjar jag få vinden rakt emot. Tar mig upp mot Rödön med några slag i den hårda vinden - nu är det storm. Mellan Rödön och Granön går det inte längre - måste ta ner seglen och starta motorn. Går för maskin in i den vredgade Klingerfjärden. Utanför hemmahamnen i Söråker försöker jag med stor möda sätta fendrar, får krypa på däck och låta Agnes driva. Gör några försök att närma mig hamninloppet men måste vända i den hårda vinden och gå ut igen. - avvaktar och försöker tänka ut en strategi. Om jag går med lite högre fart borde jag klara hamninloppet, men hur styra in i Y-bommen med vinden i sida? - med fart gick det bra, och lite välvilliga händer av Calle, Ronny och IngaLisa´s goda böner.

En äventyrligt Norrlandssegling är till ända. Händelserik - solsken, åska, svaga-o hårda vindar,ljusa nätter och naturupplevelser, träffat många härliga människor, IngaLisa och vännerna Raimo och Iris.

Hemma på torpet börjar allehanda sysslor gräsklippning m.m. Det vill sig inte bättre än att jag tar i för hårt så jag pajar en disk i ryggen, då jag böjer mig frammåt med Röjsågen. Det blir akut Sjukhusbesök, där jag får diagnosen "Njursten". Protesterar mot läkaren och säger att det är ryggen. Trots min beskrivning med ström och ingen kraft i vänster ben. Jag ger mig, på kvällen ber att få åka hem med hjälp av smärtstillande.

Senare visar det sig att det är ett typiskt Diskbråck. Får problem att gå och köra bil då vänster ben är kraftlöst. Har inga reflexer i benet, och är mycket hudöm.

23:e juli. uppvaktar vi Lisa 60 år, "Drottningen av Långsjön"

Lisa charmar och underhåller sällskapet på alla sätt.

Inga ledsamheter här, Lisa trivs då det är full fart på "tyget".

Nu börjar vi också på allvar med renoveringen hos Martin o Titti i deras kök. River ut ett fönster som ska sättas igen, väggar rivs och nya byggs upp, tak läktas, vinden ska göras gångbar med golv och förbättra isoleringen, ny vindslucka ska installeras, och el ska dras, nya köksmoduler monteras m.m.

25:e juli. En heldag på havet med IngaLisa, Marika och Henrik, som startade fint. Efter en stunds motorgång på Klingerfjärden noterade den lyhörde kaptenen en ljudförändring i motorljudet - inget kylvatten. - Segel till närmsta vik, ankar och upp med verktyg för impellerbyte - lite skämmigt. Bristande underhåll tyckte besättningen!!!

• Comments(0)//blogg.agnesaallotar.se/#post112

Juni - Äntligen På väg Norrut.

2016Posted by Jan 28 Nov, 2016 16:38

Den efterlängtade "Svensk Norrlands-Finsk Norrlands Seglingen" börjar.

Agnes i Skagshamn.

Söråker ut mot Åstholmsudde till Härnösand, ankar vid Lövvik. Dagen efter via Ulvön till Skagshamn för nattvila.

Nästa hamn blev Norrbyskär söder om Umeå.

Fina tegelhus på ön. Hela ön har en fantastisk historia under sågverksepoken.

Det finns fortfarande spår och lämningar efter verksamheten på ön.

Det finns lika många fina hus uppförda i trä.

Stora fina byggnader, som numera bara står mer eller mindre oanvända.

Efter Norrbyskär blir det en veckas uppehåll. Agnes ligger tryggt i Patholmsvikens båthamn i Umeå. Åker hem till Söråker för fira Felix som tar studenten. Hinner även snikra ett hus till laddstationen för Lisa´s Robotgräsklippare. Deltar och jobbar även på Båtsällskapets arbetsdag i hemmahamnen.

En stolt Felix, med en nästan lika stolt familj.

Farmor Inga Lis är kanske stoltast.

Tillbaka i Umeå för att bunkra Agnes och fortsätta seglingen norrut.

Seglar vidare norrut med sydliga vindar, enbart Genaker, storen beslagen, den bara klapprar i sjöhävningen. Under dagen bildas en vacker och kraftfull halo runt solen, vad ska detta förebåda?? - kyla ? storm ? - På kvällningen ankrar jag i viken som leder in till Ratan.

Dagen efter segling mot den lilla hamnen i Bjuröklubb. Försiktigt närmar jag mig ingången, -direkt börjar båda ekoloden larma för grunt vatten. Fortsätter smyga in, väl inne i hamnen tar det stopp,har inget vatten under kölen. Sjösätter jollen för att kunna ta mig i land och förtöja. Ber till han där uppe när jag går och sover några timmar, att vädret håller sig lugnt och ingen förändring i vattenståndet. - På morgonen får jag ändå dra mig ut.

Vacker utsikt ut över Bottenviken från berget där fyren Bjuröklubb står.

Bjuröklubb.

Passerar Nyström´s grund vid Piteå. Planerade natthamn på Piteå Rönnskär, men den fina vinden bar ända upp till Mellerstön, där en SXK boj lockade. I morgon blir det mot Luleå. Efter en god måltid somnar jag skönt i natt. Ser fram emot att fånga upp IngaLisa i Luleå om några dagar.

Går 19.30 in i Ettan´s Gästhamn mitt inne i stan i Luleå. Får två dagar på mig att fixa allt i båten, städa, bunkra, planera kommande rutter m.m. - Kl. 20.40 på lördag kväll den 2016.06.18 kommer IngaLisa.

På väg ut ur Luleå hamn, möter vi ett fartyg som heter EIRA. - Precis som Ove´s EIRA på Öland.

Vi har angjort Brändöskär. Väl värt ett besök. Fin uthamn i Luleå skärgård. Vi badar vedeldad bastu, äter gott och myser i ensamheten. Det är tidigt på säsongen, så vi är helt ensamma. Vi stannar två dagar för att uppleva stillheten, ljuset och ron i utskärgården , men också lite beroende på väl mycket vind från fel håll.

Tisdag morgon avseglar vi mot Malören. En liten tuff seglare tar sitt pass. På eftermiddagen närmar vi oss den sägenomspunna ön "Malören" mitt ute i ingenstans i Bottenviken.

"Malören", - här går inte att stanna, förutom i mycket vackert och stabilt väder, finns ingen hamn.

Är det en Ö i Caribien? - nej, HaparandaSandskär. Det är sen kväll, men ljuset är fantastiskt.

På sena eftermiddagen ankrar vi på norra delen av "Haparanda Sandskär". Äter gott och lyssnar på musik. - Men ibland får man inte ha det för bra. - På natten börjar det blåsa upp och vi ligger ganska nära stranden och har troligen dåligt fäste i sandbotten. Blir ankarvakt, IngaLis bjuder på varm choklad och bullarm.m.,, men allt går bra 02.30 går jag och lägger mig.

Tidigt på morgonen den 22:a juni startar vi mot Finland. Passerar på håll flera fina sandöar. Det är en bedövande vacker syn i det glittrande vattnet.

23:e juni, på väg in till Uleåborg i Finland. Raimo och Iris har mött upp och lotsar oss in till hamnen, och det var tur, för det var inte enkelt. Hamnen ligger uppe i en älvmynning. Det blir ett kärt välkomnande och möte med dem. Vi träffades 2011, under segling i Spanien, Portugal och Kanarieöarna.

(Så det är sötvatten, därför hade vi inga havstulpaner när vi tog upp båten på hösten.)

24:e juni till 28:e juni. - Vi stannar i fem dagar hos Raimo och Iris, firar midsommar med god middag och vin, promenader och fika i omgångar, sol och klarblå himmel, blev en sen kväll.

Raimo´s ögonstenar.

På väg till marknad i Uleåborg. Här åker man båt till Marknaden och staden.

Uleåborg var en mycket större stad än vi föreställt oss. Här finns allt Högskolor, Universitet, Teatrar, Opracener, stora köpcentra m.m.

Domkyrkan som är Arkitektoniskt en blandning av Protestantisk och Grekisk Ortodox. Kyrkan var färdigbyggd 1777, och fick namnet Sofia Magdalena, efter konung Gustav den III:s maka. Byggmästare Daniel Hagman från Sundsvall. 1822 i maj utbröt en ödestiger brad som förstörde stora delar av staden och även kyrkans tak, men stenväggarna stod kvar. - Snart byggdes kyrkan upp igen under överinseende av Arkitekt Carl Ludvig Engel, och stod klar 1832. Engel var även Arkitekt till Domkyrkorna i Helsingfors och Lappo. - Kyrkan rymmer drygt 1000 personer. Inne i kyrkan finns många fina föremål från 1600-talet till i dag.

Interiör av kyrkan, vid besöket fint och enkelt smyckad till midsommar.

Promenad förbi torget, lägg märke till polisstatyn precis bakom IngaLis.

Raimo visar historiska statyer i miniformat, från olika tidsperioder. Intressant.

27:e juni, På kvällen samlas vi i hamnen för att grilla, prata och ta avsked av varandra. I morgon tar IngaLisa bussen via Haparanda o sedan tåg hem. - Jag avseglar söderut utefter den Finska kusten.

Har nu kommit till Marianiemi, den stora ön söder om Uleåborg.

Ön är berömd för sitt rika växt och fågelliv, och mycket grund runtomkring. Gäller att navigera bra.

På väg hem från en heldag i staden. Till vänster syns Teater -o Operahuset.

29:e juni, 05.00 in i nästa åskväder, som artar sig kraftigt, så jag stänger av all elektronik ombord och seglar på död räkning. Senare under dagen kan elen slås på och seglingen mot den lilla ön Maakalla fortsätta.

För ankar invid ön Maakalla, en idyll i den Finska skärgården. Myggorna är som helikoptrar. Äter gott och njuter av ljuset och stillheten. Men är på min vakt, det rådande väderläget gör att kraftiga åskfronter bildas och drar fram med både vind och vågor. natten blir dock lugn och jag sover gott.

30:e juni. - Startar tidigt i den svaga gryningen, natt och dag är nästan lika ljusa. Får ett fantastiskt fint väder med NNO-vind uppe i riggen men vid vatten ytan nästan platt vatten, "Känns som att segla in i Himlen", - nyper mig o vaknar - vi är på väg söderut mot ön "Tankar".

Innan ankomsten till Tankar kommer några kraftiga åsk fronter. Allt går väl och Tankar blir en överraskning. Ett fint stycke natur ö, vilken idyll.

Gamla fina hus på ön.

Fyren på Tankar. Efter rundvandring på ön, koll av väderläget igen. Ringer Marika i Sundsvall och får av henne väderläget vid den Svenska kusten. Jag behöver även det innan jag seglar över Kvarken i morgon.

• Comments(0)//blogg.agnesaallotar.se/#post111

Maj månad, kort resumé.

2016Posted by Jan 28 Nov, 2016 16:13

SXK arrangerar en sjöväders utbildning, under ledning av Esbjörn Olofsson från SMHI.

Esbjörn, facinerar oss med sina kunskaper i all världens meterologi.

Senare under maj rustar vi och sjösätter "Agnes" för planerad segling utefter Norrlands och den Finska nord kusten.

Innan avfärd skaffar vi på Inga Lis anmodan en Robot gräsklippare, som får arbeta under hela sommaren.

• Comments(0)//blogg.agnesaallotar.se/#post110

April månad - kort resumé

2016Posted by Jan 28 Nov, 2016 16:01

Vi startar tidigt med att fortsätta renoveringen av våra båthus.

Hela huset måste delvis riktas och läktas.

Inger, Helge, Inga Lisa och Jan övernattar i Storlien. Vi är på väg att göra en liten nostalgitripp för att uppsöka platsen där Helge blev upphittad, efter den kraftiga snöstormen våren 2015.

Nu bär det iväg från Rundhögen mot Blåhammaren.

Vi närmar oss Blåhammarens fjällmassiv.

Dagen efter startar Helge och Jan färden ner mot positionen för händelsen.

Här är platsen, notera GPSén i förgrunden.

Hemma igen, fortsätter renoveringen av Båthusen.

Nu börjar man skönja hur det kommer att bli med ny fasad.