Janne´s blogg

Janne´s blogg

December - 2015

2015Posted by Jan 01 Jan, 2016 11:30

31:a December - Nyårsafton.

Blankis på Klingerfjärden utanför Tynderölandet. Dagens tur är med Lfss skridskoklubb I Sundsvall. Startade som vanligt från Slädaviken och sedan over till Tynderölandet.

Isen är helt underbar, svårt att beskriva, det måste upplevas. - Nu närmar vi oss Söråkers småbåtshamn.

Småbåtshamnen I Söråker.

Indalsälven strax ovanför flygfältet.

Längst bort I bild skymtar Granön. Hela Klingerfjärden är istäckt.


29:e December.

Vi börjar dagens tur från Slädaviken. Här är Sälstens Fyren på Alnösidan.


Klingerfjärden har just korsats från Stornäset, nu är vi nedanför Myckeläng på Tynderösidan.

27:e December.

Vacker dag på Storsjön, minus 12 grader. Slät fin is.

Bara blankis så långt ögat når, - härligt !

På Storsjön finns manga öar och holmar att runda.

Ylva kommer på Jul - besök till IngaLisa. De har mycket att prata om, skola, kamrater, och så livet.

Senare på eftermiddagen kommer även Alma och Hilde på besök. - Nadja söker som vanligt skydd hos IngaLisa.

___________________________________________

16:e December.

November fick några kalla dagar så några av omkringliggande sjöar fick skridskois. Något senare smälte nästan allt bort. Nu i December har lite kyla och alla möjliga omständigheter som ingen snö och en del vind gjort att vi fått tidernas härligaste skridskoisar.

Folke o Jan höstens första skridskotur på Storsjön, mellan Söråker och Härnösand.

Folke kollar isen, den var vid tillfället nästan av s.k. betongkaraktär,

d.v.s. väl över 10 cm.

Oj, oj en som kanske saknar sin utombordare ?







  • Comments(0)//blogg.agnesaallotar.se/#post104

Augusti till november - 2015

2015Posted by Jan 29 Dec, 2015 23:33

20:e augusti.

Det tar några veckor att landa hemma hos IngaLisa. Jobbar en del på torpstället där vi bor, lägger stenplattor framför entrén, tvättar och målar garaget, och så börjar vi med att renovera båthusen I hamnen.

Under augusti kommer Debbi o Henrich med sina barn från Australien och hälsar på, och första veckan I sept. är det älgjakt.

IngaLisa med hunden Nadja.

Plattläggning framför entrén.

Australienfrämmande, Debbi och Heinrich och deras två barn.

IngaLis och Debbi med barnen.

De två första båthusen behöver en ordentlig upprustning och speciellt det första som måste förstärkas med nya takåsar.

Nya takåsar håller på att läggas in.

Taket är förstärkt och nu börjar läktnin för den nya takplåten.

Nya platen är på plats.

IngaLis renoverar och klär om en gammal fåtölj.

Gryning over Kölingerfjärden, en dag I slutet av November.

//








  • Comments(0)//blogg.agnesaallotar.se/#post103

2015-07-12--07-15, Havöysund, Hammerfest, Segelvik,Tromsö.

2015Posted by Jan 12 Jul, 2015 21:58

-

2015-07-12-söndag.

Tidig morgon från Havöysund, tyvärr även i dag med motor, vinden är för svag. Angör Hammerfest kl. 13.50.

Tillsammans med Vardö, den äldsta i Nord Norge med stadsrättigheter år 1789. Under andra världskriget brann staden mer eller mindre ner till grunden. I dag är den återuppbyggd med moderna hus och alla faciliteter en stad ska ha. I huvudsak är näringarna turism, fiske och sist men inte minst petrolium industrin, med olja o gas.

-

Hammerfest från berget, lägg märke till kyrkan vid längst ner vid vattnet.

-

Hammerfest kyrka.

Hammerfest kyrka innifrån, stilren och vacker.

Se vad vackert, alla nyanser I blått och grått.

-

Snövit fältet ligger på 71 grader nord lattitud, notera HUELVA på gas båten,. HUELVA är en stad I Spanien alldeles invid Cuala De River,ca:10 mil söder om Sevilla. Vi låg ankrade där 1992,i samband med "Americas 500 Race".

-

2015-07-13-måndag.

Tidig morgon, frukost, bunkrar mera mat och dricka. Sven Erik finjusterar gårdagens rutter söderöver. Några av båtarna har lite olika idéer om vart dagens etapp ska sluta. Vi har i alla fall bestämt att gå till Segelvik. – Vi avseglar 08.40 i svag NO-vind så det blir motor till att börja med. Frampå dagen får vi fin vind akterifrån – alltså ökande NO. Vi får en fantastisk segling genom stora och mindre fjordliknande vattenspeglar med ibland brytande vågkammargäss bakom oss. Det är som att ständigt segla genom de vackraste av vykort man kan tänka sig. En totalt klarblå himmel, lyser på de höga bergen som avger färgtoner i alla nyanser, från mossgrönt till svart och så den gnistrande snön.

-

Fantastisk natur, bilderna får tala för sig själva, det går ändå inte att återgälda - det måste upplevas.

-

Norsk kustvakt med helikopter bakpå I action, patrullerar kusten utanför Hammerfest.

-

Naturen kan också skapa pyramider utan mätinstrument . - Fantastiskt.

Den lilla byn Segelvik, där vi ankrade. Bara några få hus, det är otroligt hur enkelt människorna bor här ute.

-

Distansen till Segelvik blir 63 nm. farten har varierat mellan 4,9 kn. till nästan 8 kn. Kl. 18.30 släpper vi ankaret i viken. Det är några få hus invid stranden, med en pir och brygga för fiskebåtar, det är för oss nästan obegripligt hur de kan bo på dessa ensliga platser, med tanke på den fysiska och psykiska belastning det måste innebära på kroppen. Slitsamt fiske då det går att hantera med tanke på stormar och annat hårt väder, till det totala mörker som råder i 7 till 8 månader. – Alla klarar inte det heller – till slut tror de att solen och ljuset aldrig kommer tillbaka och då måste vård sättas in. Det bekräftas även av att på t.ex. Svalbard kan man inte bo ett helt liv.

-

2015-07-14-tisdag.

07.45 upp med ankaret och avseglar mot Tromsö. Det blir en näst intill religiös segling (natur religiöst). Vyerna tar helt andan ur en - vi sitter bara tyst - vad ska man saga, man har Inga ord för vad nature skapat.

Rakt in här mot Bergen ska vi gå in - tro det eller ej men det öppnar sig en fjord mellan Bergen.

Häftiga senerier.

Sven Erik trimmar segel, han är en hejare på kappsegling, trimmar och ser till att inget fladder finns.

Här går det undan. Det blev till slut en liten kuling mitt på dagen. Vi hade nog lite väl mycket segel ibland, men båten bär bra och tål mycket.

Två bilder från Tromsö, bron som förbinder ön och den berömda kyrkan.

-

Och seglingen blir en av de mest fantastiska vi haft på mycket länge. Akterliga vindar av en lite kuling, ca 9 till 12 m/s. ger oss ibland upp till 8 kn. på loggen

Kl. 17.30 angör vi Tromsö efter att ha seglat ca: 56 nm. Vi ligger nästan mitt I staden som är ganska stor och med mycket fina nybyggda hus. Vi anar att Norge är ett ganska rikt land.

-

2015.07.16. - Epilog:

I dag är det tyvärr Janne´s sista seglingsben söderut till Tromsö. Mitt liv ombord blir tyvärr slut där. Det känns djupt vemodigt och sorgligt. Vi har haft så många häftiga upplevelser tillsammans, alltifrån läckande värmeväxlare, häftiga och iskalla regn med hagel oväder. Temperaturer som legat på under 4 till 5 grader i luften, med kyleffekter från vinden så det motsvarat många minusgrader. Oslagbara naturupplevelser i Finland, Ryssland och Norge. Det ständiga ljuset och solen som aldrig går ner. En historia som man inte trodde fanns i Ryssland och sist men inte minst alla vänliga och tillmötesgående främmande människor. Den gemensamma ”Svalbard drömmen” , är fortfarande en dröm för oss båda,- men så här efteråt har vi insett att i avvaktan på det någorlunda rätta vädret kan tiden rinna ifrån en. Det kan låta vänta länge på sig och ibland har man inte den tiden.

Allt detta och mer därtill, har vi tillsammans tampat oss igenom. TACK, Sven Erik, och till våra seglarkamrater i de andra båtarna. Det är rätt fantastiskt, vi är lite av pionjärer, en Svensk eskader seglat denna rutt runt Norden. Det är manga dagar och veckor innan båtarna är hemma I sina hamnar I Sverige - önskar alla "segla väl".

// JN.

















  • Comments(0)//blogg.agnesaallotar.se/#post102

2015-07-08--07-12. Vardö, Bärlevåg-Honningsvåg-Nord Kap-Havöysund.

2015Posted by Jan 10 Jul, 2015 20:37

-

2015.07.08-onsdag.

Tidig morgon I dag, går till tankstället bland fiskebåtarna, tankar 306 liter diesel för 3443:- NOK, alltså drygt 11:- NOK / liter. Vinden har äntligen mojnat men tyvärr så pass mycket så det blir motor hela vägen till Bärlevåg. Bärlevåg är också en fiskehamn. Inloppet består av två st. stora vågbrytare, den yttre går fint, men vid passagen kommer vi att glida ur kurs till styrbord och missar den gröna pricken med 20 m. och går på ett stengrund. ”Så nu har vi stökat undan det.”

Senare på kvällen i midnattssolens sken, går på vandring och hamnar utefter en liten stig som leder in i fjällmassivet, stigen leder till en bergssluttning som visar sig vara en gammal bosättning där järnbrytning bedrivits sedan tidigt 1900-tal. Den gamla bron som går över vatten draget är det enda som finns kvar, förutom den kala bergssluttningen efter dagbrottet.

-

Bärlevåg I midnattssol.

Det gamla boligområdet där man bröt järnmalm, med bostäder och Lökvikebrua.

Lökvikebrua, där de gamla tågen gick I början på 1900-talet.

Resterna av det gamla dagbrottet.

Två Hurtigrutt båtar möts I Bärlevåg, lite ovanligt.

-

2015-07-09-torsdag.

Kl. 06.55 lämnar vi Bärlevåg genom pirarmarna, som sista båt. Kl. 11.40 passerar vi Europas Nordligaste fastlandspunkt, dit det är möjligt att köra bil. Där står även Europas Nordligaste fastlandsfyr ”Slettens Fyr”. Vi passerar på Lat.N 71.10.400, Long.E 28.08.060, vi får se om det blir det nordligaste vi kommer att segla någonsin på denna resa, för om några dagar ska vi runda den berömda klippan, ”NordKapp”. Eftermiddagen ger oss mera vind 10 till 12 m/s från NO, det blir lite stökigt med stora ”böljer”. På kvällen har vi avverkat ca: 80 nm. och angör Honningsvåg hamn, lite trötta men vi har haft en fin segling. Vi går på en liten restaurang och mitt emot oss har vi ”Pärleporten” !!.

-

Fyren "Slottenäs" - turligt fångad med ett kamera skott 12x-zom I den grova sjön.

Kusten bjuder på fantastiska senerier och seglings upplevelser.

-

S/Y ORION går in för att angora Honningsvåg.

-

Hamnen I Honningsvåg, lag även märke till snö ras skydden på sluttningen ovanför byn.

-

2015-07-10-fredag.

Stannar i Honningsvåg över dagen för planering och lite återhämtning. Kl. 14.00 åker vi buss upp till Nordkap Klippan. Vädret är inte det bästa så vi ser inte så mycket, mera intressant var utställningarna och historien runt klippan, med altifrån vår egen kung Oskar den 2:e till Thailands kung, och sista världs kriget som utkämpades med Tyskar, Amerikanare o Engelsmän. Samt fantastiska bildspel som visar årstidernas växlingar här uppe.

-NordKap Klippan med glob monumentet I diset uppe till höger.

Janne gör ett undantag o poserar framför glob monumentet.

Vy från klippan ner mot havet, synd att det är disigt. I morgon kommer vi att segla forbid här hoppas vädret är lite klarare.

St John kapellet inuti klippan,- man kan säkert bli lite religiös på sitt eget sätt- med naturen.

Påminnelse om att Sveriges kung Oscar den 2:e var här, liksom Thailans kung Chulalongkon, Rama den 5:e

-

-

2015-07-11-lördag.

Vi lägger ut från Honningsvåg och stävar för motor upp mot Nord Kap.Tvärs fyren Helene sätter vi segel. Kl. 11.45 passerar vi Klippan. Kl. 12.40 rundar vi den yttersta norra spetsen på Norge…. Vi läser Lat.N 71.11.305, som vändpunkt.

NordKap Klippan på långt hall.

Klippan med monumentet och den I berget inlagda utställningshallen.

Den mytomspunna piggen på Nordkap klippan.Man är bra liten då man passerar Nordkap.

-

En mäktig bild på S/Y Kvasthilda précis utanför klippan.

-

Nu börjar vi sakta segla söderut. Det kommer inte att märkas speciellt mycket, då vädret inte ändrar sig så snabbt. Det blir relativt korta etapper.

-

Vid 16.30 på angör vi Havöysund, där vi stannar över natten.

-

2015-07-12-söndag.

Tidig morgon från Havöysund, tyvärr även i dag med motor, vinden är för svag. Angör Hammerfest kl. 13.50.

Tillsammans med Vardö, den äldsta i Nord Norge med stadsrättigheter år 1789. Under andra världskriget brann staden mer eller mindre ner till grunden. I dag är den återuppbyggd med moderna hus och alla faciliteter en stad ska ha. I huvudsak är näringarna turism, fiske och sist men inte minst petrolium industrin.


-


















  • Comments(2)//blogg.agnesaallotar.se/#post101

2015-06-29 - - 07-08 Arkangelsk - Vardö Norge.

2015Posted by Jan 05 Jul, 2015 12:43

2015-06-29-måndag.

06.00, vi ägnar dagen åt förberedelser. Bunkring, matlagning, lägga rutter, betalar hamnavgifter m.m. Vi ska återigen korsa Vita Havet och gå ut i Barens Hav mot Norge och Vardö. Kl. 19.35 släpper vi förtöjningarna för att gå till sista platsen för utklarering. Väl framme vid anvisad plats börjar en procedur i den högre byråkratin igen. Efter en stund dyker två stora svarta bilar upp med 6 st. tjänstemän i olika uniformer varav en med sökhund. Undrar vad de tror vi har –( trodde de förenklat byråkratin sedan IngaLis o Jag seglade hit 2008.)

Efter någon timmes diverse kontroller av alla våra papper , pass, visum, medeciner och genomsök av båten med hund, kan vi så äntligen lämna Arkangelsk vid 22.30 och gå ut genom den ca: 30 nm. Långa delvis muddrade rännan i floden Dvina.

2015-06-30-tisdag.

Natten ger bra vind och även medström av tidvattnet, vi glider fram i 6 till 7 knop. Mot morgonen får vi betala med vind mitt i fören. Det blir motor hela dagen och natten. Såg några sälar, det är lika ljust som på dagen, solen går inte ner under horisonten. Havet är rent som vi kan se, inga plastpåsar och annat skräp som flyter omkring som ute på Atlanten.

Gravad lax med dillstuvad potatis som middag, en av de få stunder med bra väder, annars mest motsjö med stora vågor.

Midnattssolen hanger ovanför molnkanten, på Barents Hav.

-

2015-06-30-tisdag.

På morgonen avtagande vind, men dyning från norr. Nu har vi smakat på Barents Hav i ett dygn, kallt överallt, kylskåpet finns i sittbrunnen +6,2 grader och i vattnet 6,4. Ramlar man i har man ca: 6 min. på sig att göra något, sedan är det normalt kört, vid 5 grader i vattnet tar det ca: 5 min. – det är en normal tumregel.

2015-07-01-onsdag.

I natt har vi avverkat halva distansen till Vardö.

Vågorna slår över båten.

-

2015-07-02-torsdag.

I natt passerar vi Murmansk, vi har stränga förhållningsorder att inte gå närmare än 15 nm. – Senare på natten mojnar det helt, vi får se solen hänga högt vid midnatt över horisonten.

2015-07-03-fredag.

Svag vind från SO ger oss lite meddriv, men inte tillräckligt för att enbart segla, det blir även med motor. Kl. 09.00 lokal tid ser vi Norge – känns lite som hemma. Trots alla fantastiska saker vi upplevt och sett, historia vi fått tagit del av, känns det ändå skönt att lämna landet. På intressanta platser, utställningar, sevärdheter m.m. finns t.ex. bara Rysk text, som för de flesta är helt obegripligt. Mycket sällan, eller nästan helt obefintlig översättning till Engelska. All byråkrati, det tar udden av ett annars spännande och exotiskt land. Den vanliga människan som vi mött är mycket vänlig och hjälpsam.

När vi har ca: 10 nm. kvar till hamnen i Vardö, får vi en mindre kuling mitt i fören med stora vågor som följd. Vi angör Vardö kl. 14.30. Vardö är en ö och ett av Norges största fiskeläger.

Hamnen I Vardö. Nikoline närmast om babord.

Hurtigrutten på väg att lägga till I hamnen I Vardö, strax efter vår ankomst. Det är näst sista hamnen för Hurtigrutten innan den går ner till Kirkenäs, ca: 20 landmil söderut. Kirkenäs är sista hamnen som Hurtigrutten angör innan denm vänder. I Kirkenäs ligger en gränspunkt där tre lander knyts samman, Finland, Norge och Ryssland. Under somrarna har befolkningen här olika music samarangemang med Murmansk.

2015-07-04-lördag.

Handlar lite mat, kollar upp var vi kan bli av med sopor, duscha, tanka diesel, wifi, m.m. på kvällen äter vi ute på hotellet i Vardö.

Naturen kräver sina offer här uppe.

Stranden vid Vardö.

Fåglar utefter husväggarna.

-

2015-07-05-söndag.

Vi ligger kvar och inväntar bättre väder, det har varit ovanligt kallt och hårda nordvindar säger ortsbefolkningen.

Promenerar till Vardö fästning som är Världens nordligaste och Norges ostligaste och den enda fästningen i arktiskt klimat. Den ligger mera österut än Istanbul. Arbetet med fästningen startade 1734 och utfördes av soldater från Trondheim och troligen också av slavar. Den är byggd i stjärnform enl. dåtidens militär strategi och har genom åren haft en mycket varierad historia. Ögruppen har många fina fågelklippor med över 200 olika arter observerade.

Vardö fästning.

Kung haakan den 7:e med sin maka.

-

Haakan den 7:e var den förste regent som tog över Norges styre, efter den Svenske kungen Oskar den 2:e, då Norge blev fritt.

På ön finns också ett ”Memorial to the Witches burned in Finmark”. På 1400-1500-talet blev många kvinnor dömda för häxeri. På Vardö förekom häxbränningen längst, ön var ju då ganska isolerad. De sista åren av 1600-talet hade över 90 häxor bränts.

En av over 90 st. minnestavlor over dömda häxor.

Minnesmärket med en evig låga omgärdat av tjocka glasväggar och omväxlande konvexa och vanliga speglar.

Den långa minnesgången med alla tavlor med häxorna som bränts.

En av de konvexa speglarna.med sitt magiska ljus och bildförvrängning.

Torkställning för fisk.

Vardötunneln.

-

Genom åren har Vardö betytt mycket för området med sitt fiske. Fisken torkades och exporterades både inom och utom landet.

På 1980-talet byggdes Norges första och djupaste och längsta vägtunnel under vattnet som förbinder fastlandet med Vardö.

-

2015.07.06-Måndag.

Inblåsta av den ihållande nordan. Vid samtal med de lokala fiskarna så går de heller inte ut med sina båtar I detta väder. Böljer på 2,5 - 3,5 m. också verifierat av Vardö kustradio.

-

2015.07.07-tisdag.

Samma väder, inblåsta. Men I morgon ser det ut som vi får ett väderfönster fram till lördag I bästa fall.

Växtligheten är ganska steril, det är ett kargt klimat.

-

Så här bygger man vindskydd, för beskådande av nature och fågellivet. Det är t.ex. manga Engelsmän och övriga Europa som besöker öarna för att studera fågellivet.

-


























  • Comments(2)//blogg.agnesaallotar.se/#post100
Next »