Janne´s blogg

Janne´s blogg

Beguie-St.Vincent-Palm Island-Union Island-2011-12-26--29.

2011Posted by Jan 29 Dec, 2011 18:18

Måndag 26:e dec. 07.00 tidig avgång mot Bequia. Vi seglar förbi St. Vincent och har en härlig dag till sjöss.

18.00 framme i Bequie, ankrar i Port Elisabeth på Bequie. Det blir en mooring som Marika anvisar oss via en agent.

Trötta efter en härlig dag till sjöss, lagar IngaLis o Jan en good middag, innan vi går till sängs, efter ett besök ombord på Katamaranen.

Tisdag 27:e dec. Sover lite längre i dag. Beslutar att stanna på Bequie till i morgon. Marika o Jan åker in till land och påbörjar Inclarering av båtat o besättning. Det tar nästan 3 timmar, och kostar 77 + 20 Karibiendollar för vår båt.

Klockan hinner bli 12.00, så vi bestämmer att gå ut till båtarna och äta lunch. Därefter delar vi upp oss, Jan går på Internett, Lennart byter vattenfilter och IngaLis o Birgitta går med pojkarna Felix o Niklas o badar.

Middag o tidig kväll.

Onsdag 28:e dec. 08.15 avgång från Bequie efter lite fördröjning då "Sapotill" (Katamaranen) efter lite fördröjning inte fick den vatten mängd de skulle ha fått kvällen innan. Antilla avgår i förväg mot Union Island.

Avsegling från Bequie i strålande väder, sol och stadig NW 8-10 m/s.

IngaLis är vattenchef, förresten hon är ju också född Vattuman, så det passar bra. Fyller vatten flaskor till den "Sappotill"

Vi seglar förbi Mustique, Canouan och Mayrae.

Vi närmar oss Union Island.

Utanför Palm Island blir det dock kursändrind då "Sapotill" gått in där för att bada på den Guldgula stranden.

Här har "Sappotill" ankrat vid stranden på Palm Island. Besättningen ligger uppradad på stranden och formligen suger i sig solbränna.

Oj oj.... här var det samling på stranden, på Palm Island Beatch, hela Nyström´s o tyvärr bara halva Björk´s, - men snart är hela Björke´s också här.

På kvällen går vi för motor in till Clifton Bay på Union Island och får tag på en mooring.

Vi snackar med mooring killen och beställer också Lobster till Nyårsafton.

Uppankrad på Union Island.

På kvällen lagar IngaLis o Jan Morotsstuvning och sterker korv, och så tidig kväll igen, trötta efter segling o bad.

Torsdag 29:e dec. 07.00 kaffeslurk och sedan kommer vår mooring-kille med färskt bröd och vi beställer 7 lobster som vi ska få levererade kokta o färdiga kl. 14.00.

Vi tar jollen i land och handlar ännu mera inför Nyårshelgen.

Hajar i vattnet - Union Island.

Lennart på väg ut till Antilla med varor.

Vid Dingy bryggan på Union Island, alldeles utanför Hotellet där Jan internettar i dag.

Lennart flaggar för Grenadinierna i Windvard Arkipelagen. ( ibland svårt att fota i det starka solljuset)

Kl. 13.30 avgår "Sapotill" till Salina Bay, på Mayreau för att sola o bada. "Sappotill" har alltså nu nått sin sydligaste punkt på denna seglats.

Vi blir kvar en natt till, då banken krånglar med sitt internett. Vi får alltså inte ut några pengar så vi kan betala vår Lobster leverans.

Vi går i stället i morgon upp till Mayreau.

Nyår planerar vi alltså att fira, antingen ute på revet, på "Tobago Key", eller inne på Mayreau.

GOTT NYTT ÅR, på er alla som följer oss.

Vi hörs några dagar in i januari - 2012 -

// JN.

  • Comments(3)//blogg.agnesaallotar.se/#post40

Barbados - Martinique-St.Lucia-Saint Vincent. 2011-12-05--12-25

2011Posted by Jan 11 Dec, 2011 13:57

Måndag 5:e till Torsdag 8:e dec.

Ankomsten till Barbados blev underbar, efter 18 dygn på en Ocean kan det vara både skönt, men samtidigt vemodigt. Nu är det över - det är gjort.

Väl framme så träffar de även vännen Dan Zettergvist i Gecco 39:an "Katrine".

Nu gäller det att ta det lungt några dagar. Sedan se över sig själv och båten, för kommande seglingar.

Samtidigt börjar Jan hemma i Sverige, agera "resebyrå". Damerna, - Birgitta o IngaLisa måste ta sig upp till Martinique. Planen var från början att möta upp dem i Tobago-Trindidad området. Nu har det kommit så många avrådanden om att INTE gå dit, för alla pirat-händelser senaste tiden. Därför är det nu bestämt att mötas i Martinique.

Det är inga problem att gå in och boka Flyg, men när man kommer till betalningen funkar det inte. Vi har talat med banken, provat andra credit card, men tji. - efter 2 dagars datoriserande ger vi upp och - sänder mail och ber dem reservera plats och det ser ut att fungera.

Torsdag 8:e dec. I dag lättar Antilla ankar och startar seglatsen från Barbados upp till Martinique. Det är ca 120 Nm, så de bör vara framme på lördag.

Fredag 9:e dec. Det gick snabbare än väntat. De är redan framme i Le Marin på Martinique. Ankrat upp och så småningom komma i land med dingen.

Som vi sagt tidigare, slits och utsätts all utrustning ( även besättningen ) för väder, regn, sol, fukt o vind. Det kryper in överallt så småningom. - Nu har startmotorn börjat bete sig konstigt. Troligen "solenoiden", vi får se. Dessutom har skarvarna i förstagsprofilen vridit sig. Måste också åtgärdas. Reparationen innebär att förseglet (Genuan) måste tas ner och ev. förstaget tas loss, så profilerna kan friläggas. Förhoppningsvis har damerna som anländer nästa vecka, reservdelar med sig.

Nu är det också rejält varmt, så mesta jobben får utföras tidiga mornar o sena kvällar.

Söndag 11:e dec. Nu har de flyttat båten in till bryggplats i Le Marin, kostar naturligtvis en del men,,,men,,,,. i bland måste man. Nu har de även trådlöst Internet ombord på båten. Verkar också som startmotorn fungerar nu. Knivbrytaren till motorn och även nyckelbrytaren i sittbrunnen, kan ha börjat "ärga", och då har startmotorn inte fått full ström - kanske en trolig orsak.

I dag har Vi lämnat alla sängkläder och andra kläder på tvätt. Hängt ut täcken o kuddar på vädring, samt att vi ska storstäda båten i dag. Piska dynor etc.

Vi fick en bryggplats här tills på onsdag. Ganska fullt, så vi får se om vi ligger kvar eller inte. Kostar runt 22-23 Euro/dygn. Sen vet vi inte riktigt, kanske vi går upp till Fort De France.

I dag startade också Fruarna sin resa. De åker buss ner till Stockholm, övernattar på Rest and Fly. På måndagmorgon, den 12:e, 07.35 till Frankfurt, 11.10 till Tobago, 19.10 till med LIAT till Port of Spain, övernatta på Hotell. Tisdagmorgon 13:e, 06.35 till Martinique, med mellanlandning på St. Lucia.

Tisdag 13:e dec. Nu har vi fått ett livstecken från damerna, Kl. 23.00 måndag natt lokal tid Sverige, ca 18.00 i Karibien, landade damerna på Tobago. De flög sedan vidare till POS. Just nu 15.00 lokal tid Sverige, åker Marika för att möta upp på flygplatsen i Fort De France.

Torsdag 15:e dec. I dag lämnade vi Le Marin och åkt upp till en vik och ankrat, strax söder om Fort De France. Fick tyvärr inte vara kvar i viken, lokala fiskare skulle tråla i viken. - Upp med ankaret och gå vidare till Fort De France.

Väl framme ankrar vi bredvid en Dansk flaggad segelbåt,,,,,,,,och vilka är det!! - Jo våra vänner Allan o Per, som är på Jorden runt segling. Ett kärt o välkommet återseende, vi bjuder dem på middag, och har mycket att prata om. Allt från Atlant översegling till gjorda besök på de Karibiska öarna - hittils.

Senare i veckan blir det dykning och kanske byte av anoder i vårt drev. Allan o Per har full dykutrustning ombord.

På lördag den 17:e kommer Henrik, Marikas man ner till Martinique. Han har då också med sig lite reservdelar, bl.a. en ny förstagsprofil - infästning, och på måndag den 19:e mönstrar Bengt av och flyger hem till Sverige och sin kära Marianne. De vill så innerligt fira Jul tillsammans i Sverige.

På onsdag den 21:a går vi från Fort De France, ner till Le Marin, och gör de sista reparationerna och utför lite förberedelser inför Julen.

Nu har också Jan fått klartecken att åka iväg. Han var till Docenten i går 14:e dec, läkningen o rehabiliteringen ser bra ut. Trots att han fortfarande har mycket ont. Dessutom var det en mycket ovanlig skada, det finns 2 st. fall redovisade i ”General Hospital of Drama, Ortopedic Department”. Skadan heter ”Luxatio erecta” och är mycket ovanlig, bara 0,5% av alla axel - skulder skador.

Fredag 16:e dec. Kan inte låta bli att visa den fina "Strandpromenaden" som Timrå Kommun ordnat under sommaren-hösten 2011. Har haft tillfälle att använda den nu då jag varit hemma. Det är verkligen en fin anläggning. Hoppas de fortsätter och gör den ännu längre. Det är en fint sätt att befrämja frisk o hälsovård, med stärkande promenader för fysik o själ.

2011-12-16 Gryningsljuset, Strandpromenaden, havsnära så det föreslår, med fina bänkar och bord för meditation o kaffe-tår.

Här kan man motionera eller bara få ro, se timmarna o dagens, och havets ljusspel, hela tiden förändras.

Tisdag 20:e dec. Oj vad tiden går fort. Om några dagar är det 4 v sedan Jan opererade sig. Fortfarande mycket ont. Men allt måste gå.

Det har varit en kämpig tid, men utslaget på ett helt liv, så är det kanske en liten krusning på ytan.

I Sverige har vintern varit som en vacker höst. - Ingen snö hittils. Det har givit tillfälle till mycket motions-promenader. Bl. a. till Indalsälvens Delta landspap. Det fantastiska och unika deltat är ett resultat av en herre som hette Magnus Huss. Han ville ändra på älvfåran. Men en natt ville älven något annat. Fördämningarna brast och älven tog en egen fåra. Vattnet drog med sig massor av slam o sand som i dag är deltat. B.l. a. Midlanda Flygfält, är delvis byggt på det. Och i dag går även motortrafikleden E4, delvis genom landskapet, på gott och ont.

Sanddyner i Deltat, tidigt på morgonen den 18:e dec.

"Mangroveträsk i Brazilien" - Nej Då - det är vide rötter som friläggs av högvatten och med hjälp av vind o vågor. Deltat 18:e dec. 2011.

Och nu närmar sig Julen med korta hektiska dagar.

"Las Vegas-Juldekoration" - Nee - det är ett hus i Söråker som varje Jul har en fantastisk Juldekoration, får tyvärr bara med en del uppiftrån landsvägen.

Nu kommer det snart mera detaljer om Antilla i Karibien.

Onsdag 21:a dec. Jan startar sin återresa till båten i dag kl. 06.00 med en busstur in till Sundsvall Tåg till Stockholm, flyg till Berlin, flyg til Paris Orly. Övernattning på Kyriad Orly.

Torsdag 22:a dec. 05.00 frukost, transfer till Orly, Flyg till Martinique, via St. Maarten.

In över Karibien efter 8,5 timmar från Paris, fart 890 km/h, höjd 24000m.

Ankomst Fort De France ca 17.00 lokal tid. Transfet till Le Marin där Inga-Lisa möter upp som tjusig Karibien kvinna.

Ja det här är en miljö som är lite ovanlig för Jan, mellanlandning på St. Maartin, med utsikt från en jumbojet.

Del av hamnen i St. Maarten, nu är det en timme flyg till Fort De France.

Ett kärt återseende av alla och segelbåten. Vi har alla mycket att prata om och det blir ett sent restaurangbesök för lite mat.

Fredag 23:e dec. Tidig morgon, o med lite jet-lag i kroppen, men det får gå, äntligen ombord. Birgitta, IngaLis o Jan beger sig till affären och bunkrar för kommande julhelg.

Därefter en promenad genom Le Marin till varvet där vår vän Dan Zetterqvist ligger. Han blev tvungen att byta motor. Hans båt Katrine ligger på land och han har även passat på att måla botten. Fint att träffa Dan och veta att han är på gång igen.

Atlantseglöarna träffas hos Dan, med han nymålade båt, samt ny motor som stänker vatten i aktern.

Även Lennart har haft en del bekymmer sista tiden. Förstagsinfästningen har vridit sig, och den sista nedre biten måste bytas. Henrik har haft en ny med sig från Sverige. Startmotorn har också krånglat. Lennart har fått byta alla dessa delar här i Le Marin.

Vi promenerar tillbaka till Antilla och förbererder att gå ut på en Mooring.

I dag ska Marika o Henrik mönstra av och hämta ut son Katamaran. Innan avmönstring blir det lunch och känslosamma minnen mellan Atlantseglarna.

Lennart o Marika tar adjö av varandra, De två Kaptenerna tar nu var sin båt för vidare färd.

Marika framför sitt stora tack för ett livslångt minne hon fått uppleva med Lennart.

Så fort vi ligger fast på moringen, äter vi middag som Lennart o Birgitta fixar. Därefter åker Jan in till Marikas båt och pratar lite om planering av seglingar nedåt Grenadinierna.

Lördag 24:e dec = Julafton. 08.00 åker vi över och hälsar på hela det nyanlända gänget hemmifrån. Marika o Henrik med deras familjer. Många pussar o kramar utdelas.

11.00 kommer vi alla iväg från Le Marin, seglar förbi St. Ann, och sedan med kurs mot St.Lucia och Rodny Bay.

På väg ut från Le Marin, Birgitta o Ingalis njuter av sol o hav.

Det blir en ganska tuff segling för den nyanlända besättningen. Martinique Channel är ju sedan tidigare känd för att kunna ge tufft väder med lite sjögång, och nu blev det så.Vi får två kraftiga Sqvalls över oss, varav ett riktigt kraftigt.Vindar på 27 -28 kn. häftiga regn o stora vågor. Hela besättningen på Katamaranen blir liggande i deras kojer, bara Marika, Martin o ibland Felix är uppe.

Vid 16.00 är vi framme i Rodney Bay, ankrar i den Nordöstra delen av bukten. Besättningen kvicknar till och kan ta sig ett välförtjänt juldopp i det härliga vattnet.

Lennart handlar frukt av de lokala försäljarna. Färsk Mango är jättegott.

På Antilla gör vi en enkel sill o skink julmiddag med julduk o lite glitter.

Senare på kvällen åker vi över till Katamaranen och umgås o dricker julglögg. Härligt att äntligen vara tillsammans alla.

Innan vi går hem passar vi på att titta på Katamaranens roder som fastnat, vi konstaterar att det behövs en del mekaniskt jobb och ska fixa det i morgon bitti.

Söndag 25:e dec. 07.00 = tidig morgon. Lennart o Jan åker över med verkstadsutrustning och startar med roder-jobbet. Det lyckas över förväntan och vid 09.00 kan vi avsluta jobbet. - Skönt.

Beslutas att kl. 11.00 gå till Soufierie för nattankring.

Det blir en enkel kortare dagsegling, Jan mönstrar på Katamaranen och så ger vi oss iväg.

Martin o Marika seglar vant Katamaranen mot Soufirie på St. Lucia.

Ronny o Lisa Seglar, solar och har härliga dagar, här på väg till Soufire på St. Lucia.

Lennart o Birgitta, seglar förbi St. Piton utanför St. Lucia.

IngaLis o Birgittahjälps åt att kolla så "kusten är klar".

Wallibou Bay på St. Vincent. Det var i det här området man spelade in filmerna "Pirates Of Karibien"

Väl framme överlägger vi innan vi till slut bestämmer oss för att ta den nordöstra stranden, och lägga aktern in mot stranden.

Lennart o Birgitta lagar jättegod Juldagsmiddag - stek med fruktefterrätt.

Andra båten går på en fin restaurang som ligger alldeles invid stranden.

Senare på kvällen kommer en enormt lyxig Engelsman in och ankrar alldeles framför oss. Det blir massor av underhållning i flera timmar för oss.

Den bästa bild vi kunde ta på natten vår båt rullade för mycket för en skarp bild. Till slut somnar vi.

// JN.

  • Comments(2)//blogg.agnesaallotar.se/#post39

Minnen-Atlanten, 2011-11-17--12-05.

2011Posted by Jan 11 Dec, 2011 13:04

Seglingen, -Oceanen, -Dagarna, -Nätterna o -Livet ombord.

Här kommer lite minnen skrivit av Marika, från Atlantseglingen. Det kommer innifrån henne själv, - men hon talar för hela besättningen, bäde Lennart och Bengt. Och hennes pappa som "kraschade" på Kap Verde, sista dagarna innan avfärd. - Marika inträdde i stället för Jan. - Bra att Marika fått göra detta nu - det blev avbrutet 1992, på Kanarieöarna, då Marika var tvungen att återvända hem till sin utbildning i Sverige. Nu har hon äntligen fått göra sin Atlantsegling. - Nu är det Martin kvar, - kanske det blir ett nytt försök om några år...!

Vem vet,,,, kanske med flera av Björkes och-eller Nyströms ättlingar.

Nu får ni drömma Er ut på Atlanten - det har gått ett antal dagar o nätter.

På GPSén står det att vi har 319 distansminuter kvar till land…till Barbados. Är det verkligen jag som är på väg dit ? Är det verkligen jag som sitter härute på ett Azurblått hav ? +28 i luften och 26 i vattnet… Känns fortfarande overkligt ! Trots att vi nu gått in på vårt 16 dygn ute till havs… Vi har mött en båt…EN båt på hela detta hav…4 gånger har vi under en 10 min-period sett nån glimt av ett ljus i horisonten. Förmodligen fraktfartyg… Man känner sig verkligen liten här…5000 m ner till botten. Jag förstår varför sjömän är skrockfulla ! Även vi…offrade guldpengar till havet och bad om en gynnsam resa. Om havet vill, så gör det precis som det vill och vi har inte ett skit att sätta emot. Fredag em nu. Vi beräknar vår ankomst till natten mot måndag, men för att inte komma in till en ny hamn i mörker, drar vi ut på det lite så vi ankommer under måndag fm. Det blir bara en dag till med bikini i skuggan…Solen är rena "svetsar-Bengt" och jobbig att vara i. Har från otaliga håll fått höra innan jag gav mig av, att det finns betydligt enklare sätt att åka till Karibien.. Att det här var väl lite onödigt…nu måste vi här hemma sitta o vara oroliga för dig.. Jag hörde vad dom sa, men det ramlade som inte rikitgt in i skallen…inte förrän jag skulle åka. Det var MYCKET svårare än vad jag trodde att åka iväg.

I juni gav pappa sig av på ett års segling med båten Antilla, tillsammans med kapten Lennart Björke, Det var kallt som fasiken ! Runt +8 grader och regnigt. Jag frös så jag skakade. Men hann ändå tänka när jag stod i sittbrunnen….att här skulle man kanske kunna vara med…i lite bättre väder. Snabbt övervägande med mig själv…vill jag det verkligen ? Det har jag eg. inte fått svar på förrän nu…jag ville ! Sedan bör man ju prata med Henna….vad säger han ? - Klart du ska åka om du vill. Jag kommer sakna dig som fan, men klart du ska åka ! Min älskade Henna… Jag glömmer inte när vi står hemma i hallen, väskorna ligger i bilen och du ska skjutsa mig till flyget. Du tar tag i mig och vi bara kramas..allt bara brister och jag gråter. Just i det ögonblicket ville jag inte alls åka…va faan håller jag på med ? Jag grät hela vägen ner till stockholm. Tur dom mörklade planet. Tankarna flög omkring i skallen… Att åka bort på en solsemester är nått helt annat…segla över Atlanten, inte ett helt riskfritt projekt… Var nått helt nytt för mig att förbereda mig på en resa, där risken att nått skulle hända är betydligt högre… Nyttigt, men lite jobbigt.

Flygresan till Kap Verde och Mindelo gick bra. Pappa tillsammans med Lennart och Bengt Engström mötte upp på flygplatsen. Skönt att vara framme…nu kopplar jag av och njuter av äventyret…precis som Henna tröstade mig med när jag bara grät… Farsan och jag ska korsa Atlanten !

Men ödet ville annorlunda…Vi badade på en fin strand, underbara vågor…Såg direkt när pappa klev upp ur vattnet att nått inne stämde. Axeln ur led…Hela eftermiddagen var overklig med bristfälliga transporter, pappa svimmade, akutmottagning i Afrika, nedsövning, ingen kunde engelska… Vi var som i trans… När domen kom att axeln inte bara var ur led utan även bruten…måste åka hem till Sverige för operation. - Vilken käftsmäll ! - Tankarna yrde runt i skallen…ska jag också åka hem ? eller ska jag vara med iaf ? Utan att blinka valde jag att vara kvar.

Pappa for hem och jag grät ännu en kväll. Även Lennart och Bengt var märkbart tagna. Jobbigt….jobbigt som fan. Skulle jag fixa det här själv ? Min "backup" var ju pappa, han inte med…vad förväntas av mig nu ? Brorsan ringde kvällen efter och meddelade att pappa var hemma nu. Dom hade mött upp honom på flyget. Mamma och han sa på högtalartelefon hejdå.

La mig ner, kände mig grymt ensammen…ingen familj, nära vän i närheten...

Efter 2 dygn till havs vaknade jag mitt i natten…Det gungade och knyckte hårt i båten. Sjön var ganska grov och krabbig. Jag visste inte riktigt vart jag var…tittade mig omkring i en kolsvart hytt…Jag ska upp på pass…Ska det vara så här i 18 dagar till ? Kolsvarta nätter, med om möjligt ännu mer kolsvarta moln som rullade in titt som tätt och skymde stjärnhimmeln. Just då ville jag kliva av och förbannade mig själv… Men efter 3-4 dagar flöt allt ihop…tiden…Det är märkligt. Vi känner alla tre likadant ombord. Känns som det är 2 månader sedan vi lämnade Mindelo. Men tiden vi varit ute till havs känns som 5 dagar…Skrivade stund är vi inne på vårt 16:e dygn. Beräknas ankomst är 18 dygn. Vi gungar omkring på stundom stora mjuka dyningar och sedan i krabbig sjö där stora vågor bryter precis bakom Antilla. Fasar för att en av dessa fräsande morrande vågor ska bryta över båten, därför är vi alltid kopplade med säkerhetslinor. Ingen av oss vill bli bortförda av en våg ute på havet…då är det liksom som kört.

Annars har vädret varit bra, so far… Atlanten har visat sig från sin bästa sida. Delfiner hälsat på oss, flygfiskar i stora stim som vi rensar däcket ifrån. En natt fick jag en flygfisk i knäet…flög upp och ställde mig på sätet o funderade på om den skulle få ligga till dagen efter, men den hoppade o sprattlade så…fick till slut tag i stjärtfenan o kastade den åter till havet. Vi är förskonade från sjösjuka och kan utföra alla sysslor ombord som klä på sig, bädda, laga mat, gå på toa, städa och segla. Har det väldigt bra ombord och vi tar alla tre hand om varandra.

Nätterna tycker jag dock har varit värst. Av flera orsaker. Jag tycker det är lite otäckt när det är totalt kolsvart och börjar blåsa. När man inte vet hur hårt det kommer att blåsa. Enormt tacksam för att Lennart stannade uppe med mig dom första nätterna… Har haft många fina nätter med lagom vindar och stjärnklart som man inte riktigt kan föreställa sig…Man känner sig ödmjuk... Men nätterna är ändå värst…Har inte gått en natt utan att jag tänkt på hur bra jag har det. Hur lyckligt lottad jag är som har Henna i mitt liv. Saknar honom så ofantligt mycket att det snart känns overkligt att jag ska få se honom på Martinique.

Enormt tråkigt att inte pappa kunde vara med på denna resa. Men nu blev det som de blev… Min resa blev på så sätt lite "större" för min egen del… Jag har fixat det själv ! Man hinner tänka mycket på en sån här resa. På familj, vänner, jobb…livet. Man blir lite knäpp.., men det får väl vara så då. Innan jag reste planerade jag mycket inför vårt äventyr då vi ska hyra en båt i Karibien efter denna Atlantöverfart. Jag har många gånger funderat på saker som… Hur vi ska ordna med maten, äter alla yougurt ? Kan vi ha samma smak ? Juice, vilken sort ? Kan vi koka ägg, eller vill dom andra hellre ha dem stekta..? Tycker alla om ost på mackan ? Det är ju egentligen ovesäntliga saker. om vi så ska äta kattmat i 2 veckor, så finns det inga jag hellre vill göra det med, än min familj !

Är jätteglad att jag fått chansen att göra en sån här resa ! Ett stort tack till Lennart att jag fått varit ombord på hans Antilla ! Jag har precis hela tiden känt mig välkommen och önskad ombord. Att leva så tight med 3 människor kan vara påfrestande, men allt har funkat precis hur bra som helst ! Jag, Lennart och Bengt har ett minne för livet vi kan tänka tillbaka på. - Nästa gång vi ses tar vi på oss dom röda byxorna !

// Marika

Pappa Jan suktar o lider, efter år av förberedelser o umbäranden, "men är mycket stolt o Glad att Ni - korsat Atlanten så lyckligt" - han har seglat med "andligt och i drömmen".

// JN

----------------------------------------------------------------------------------------------

Bengt handlar Apelsiner i fruktmarknaden på Kap Verde. Bananer o annan frukt hoppades över, det ruttnar bara på några få dagar i värmen, och man riskerar bara att få en massa bananflugor ombord.

Det sista som utförs innan avfärd. - Lennart monterar vindroder på Kap Verde, inför Atlanten.



  • Comments(1)//blogg.agnesaallotar.se/#post38

2011-11-17--12-05, Mindelo över Atlanten till Barbados

2011Posted by Jan 19 Nov, 2011 16:01

Torsdag 17:e nov.

Kl. 00.15 kliver Jan innanför dörren till Akutmottagningen på Sundsvalls Sjukhus, och anmäler sig. Meddelar att SOS i Köpenhamn har förvarnat om läget och att en operatin behöver utföras omgående. Allt har ju varit översänt redan på måndag em. den 14:e nov. Jan tror naturligtvis att det mesta är förberett och att operation kommer att ske under fredagsdygnet. - Nu visar det sig att de hittar inga uppgifter om Jan. Han får berätta vad som hänt, så det blir till att börja från början igen. Hur kan de ha tappat bort alla uppgifter?, SOS har mailat, underlag som certifikat, läkarutlåtanden, röntgenbilder m.m. från Dr. Emanuell i Mindelo. som även rekomenderade Jan att åka hem och göra operationen hemma. Förstår honom fullt ut med tanke deras knapphändiga resurser. Det var ju i Afrika vi befann oss. - Kl. 0140 beslutar Jan själv att åka hem till bostaden och sova några timmar, har ju varit på resande i 36 timmar, och återkomma i morgon bitti.Fredag 18:e nov.

-------------------------------------------------

Vår jord är inte så stor som vi ibland tror. Och i dagarna har en grupp fisiker fått Nobel pris för en grundläggande upptäckt av någon mystisk mörk osynlig kraft i Universum. Dessutom - mot alla tidigare teorier, så expanderar vårt universum allt hastigare. I den absoluta förlängningen betyder det att Jorden kommer att bli helt ensam - men det är många miljoner år bort.

Så vår är kanske är helt unik i hela universum, vad vet vi! - t.ex. det halv-millimetertunna skalet av FRISK luft som vi andas, som vi är helt beroende av, och oceanerna, där vi får en stor del av vår föda. - Hur ska denna ekvation gå ihop i framtiden? Med överbefolkning, överexploatering, skövling av regnskogar, i stora delar av Brazilien o Indonesien är skogarna nästan till 70% borta. Det är bara i Amazonas som skogen ännu är relativt orörd. I dag har vi överutbud i stora delar av jorden, medan andra delar fortfarande saknar mycket av livets nödvändiga.

Vi som seglar försölker leva enkelt och vara försiktiga med resurserna, men ibland känner även vi att vi skräpar ner. - När vi ute på Atlanten ser denna nedskräpning av plast produkter och oljeskimmrat vatten, och att det blir längre o längre mellan besöken av stora fiskar som delfiner o valar, då blir vi bestörta.

Ta t.ex. vår båt som är tillverkad av en oljeprodukt, polyesterplast + en del aluminium o rostfritt. Visst sköts den väl har den en livslängd på ca 30 - 40 år, troligen mer. Under denna tid hinner den transportera många människor runt Jorden. - Javisst ett jetplan klarar väl det mångdubbla, men har en mycket kortare livslängd, och kräver enorma resurser av energi o underhåll.

Om ekvationen kommer att gå ihop står nog skrivet i Jordens o människans framtid.

Lite tankar som finns under seglingen. //

"Antilla" för ankar på Kap Verde.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Dags för avfärd över Atlanten, och säga adjö till Kap Verde:

I dag kl. 13.00 på förmiddagen, ska "Antilla" och resten av de Svenska båtarna släppa sina förtöjningar och ge sig ut på Atlanten. Förutom Antilla-Linjett 40, är det fyra båter till, Katrine-Gecco 39, Emma-HR 42 och Ruth-Ovni 395.

" LYCKA TILL PÅ ER LIVS SEGLING"

Jan kommer att skriva om resan och ge positioner, se nedan.

--------------------------------------------------------------------------

Fredag 18:e nov. 08.00 är Jan på Sjukhusets akutmottagning igen. Fortfarande har inga dokument kommit fram - undrar var det sitter fast?

Nåväl nu blir det trpt. til röntgen, för några bilder. Trpt. tillbaka till akuten, vänta, vänta............. systrar o nya systrar dyker upp...... beskeden är svävande, varför blir det inget bestämt att så här gör vi. Jan har nu varit fastande sedan 19.00 kvällen innan och börjar nu bli ganska trött o slut och har rejält ont. När klockan är 13.30 får jag besked att operation kan inte bli förrän på måndag 21:a nov. - Ohhhh det var inget bra besked, finner mig i det till slut. Ska nu bara transporteras till ortopeden för ekg, då säger en ny syster där att operation inte ska bli förrän onsdag den 23:e nov,,,,,,,,,, nä ääääääää,, Kan man, och ska man, vänta så länge med en brytet ben i en axel? - Man har gjort allt för att så snabbt som möjligt transportera sig från Afrika, dels för sin egen skull, men även för att inte tära på deras knappa resurser. - Just nu känns det som att ha hamnat i ett tombola med nitlotter - hoppas det är en vinstlott på onsdag den 23:e, i nästa vecka och att det inte är i senaste laget.. (- Kl 15.00 lämnar Jan sjukhuset.)

--------------------------------------------------------------------------

Fredag 18:e, kl.13.30 UTC, Satelitmeddelande från "Antilla" Nu har de varit ute i ca: ett dygn. Distansen de tillryggalagt är 115 nm. Motsvarar alltså en genomsnittsfart av knappt 5 knop. Känns som helt okay med tanke på en decimerad besättning. - Positionen är: Lat. N. 16. 22.84, Long. W. 27.02.69. Enligt uppgift är allt bra ombord, vi får säkert mera detaljer senare när de kommit igång och fått till sina rutiner ombord.

---------------------------------------------------------------------

Söndag 20:e nov. Ny position kl. 11.30: Lat N. 14.57.00, Long W. 30.17.19, Från förra positionen ger det en kurs av ca: 245 grader. De har ökat farten lite till ca 6 knop. Vädret är bra och vinden kommer från rätt håll. De har alltså som det ser ut en fin stadig passadvind just nu.

Tisdag 22:a nov. Ny position Kl.12.00: Lat.N. 11.52.62, Long.W. 33.41.80, betyder att de kommit lite väl mycket söderut. De bör inte gå längre ner än elfte breddgraden, för att undvika stiltje bältena. - Nu kommer beskedet att de gippat - bra! - Deras nya kurs blir 310 grader. Tyder på att de har stor + genua och kan f.n. inte gå plattare. Vinden är O. ca 8 - 10 m/s. De har i dag själva laddat ner en grib-fil, via satelittelefonen, så då har de bra kontroll på vädret. Jan har också i dag kollat Amerikanska väder sighter, och inget oroande finns. Allt rapporteras vara bra ombord.

Kl. 21.00 får vi en ny position, Lat. N 12.08.25, Long W. 34.26.10, - IngaLisa står på balkongen och ber en tyst bön varje kväll, för Er alla.

-----------------------------------------------------------------------------

En "anektot" ! På Kap Verde berättade vi tidigare, att vi träffade Peder Palmkrantz, en livs äventyrare, författare, sjökapten och mångårig seglare i Karibien, som skrivit boken "Odysse i blodigt kölvatten". Bokens namn gör kanske inte riktigt rättvisa åt innehållet. Boken är en mycket trevlig läsning, för alla, inte bara seglare, med historiska och äventyrliga inslag i frisk levande blandning. Boken är än i dag lite tipsande om hur det ser ut på och runt " Jungfru Öarna" och "Windward Islands" speciellt kanske "Bequia". - Boken kan beställas och köpas via förlaget " UNIVERB". - Peder bor i dag på sin Yacht S/Y Moanna, ( betyder "Blå Ocean"), som för närvarande är ankrad i Mindelo Harbor, på Sao Vicente i Kap Verde. - Just nu skriver han på sin nästa bok, som han ska ha klar till 2012 - 2013. Boken blir säkert en överaskning,,, vi fick lite - förhandsinfo.

Vi vet att Peder värnar om människogrupper som utsatts för våldtäckt. ex. Indianer över hela världen, och andra minoriteter, romer,,,, våra egna Samer, Människor som innom sig har en hög kultur. - Lycka till Peder -

Tack för att Vi fått lära känna Dig lite, - Vi ses på de sju haven. //

---------------------------------------------------------------------------------

Onsdag 23:e nov. Jan o IngaLisa Upp 04.30, sista desinfektion duschen, innan färden till sjukhuset. Kommer in på operation kl. 08.30, klar vid 14.00 tiden. Operationen mer komplicerad än planerat. Får vistas på sjukhuset o intensiven i 2,5 dagar. Kommer hem på fredag kväll. 26:e. - ont.- Jan skriver en liten separat berättelse om händelsen, kommer senare.

Torsdag 24:e nov. Position Kl.12.00 UTC: Lat N. 13.16.80, Long W. 37.41.80. Från båten meddelas att Lennart bakat sockerkaka och Marika fått en flygfisk i knät. De uppskattar alla meddelanden de får via satelittelefonen. För övrigt är det fint väder och allt bra ombord.

Lördag 26:e nov. Position Kl.12.00 UTC: Lat N. 13.07.30, Long W. 41.07.90. Vind ca 5 till 7 m/s, de gör en fart av ca 6 knop. I kväll kommer de att passera mittpunkten på Atlanten. Vi kan se att de just nu har en ganska behaglig segling, med fin kurs mot målet.

Söndag 27:e nov. Position Kl.20.30 UTC: Lat N. 12.19.02, Long W. 43.52.90, de har precis passerat mittpunkten. Det är 1:a advent och de har dekorerat med lite glitter ombord. De har svag fin passadvind. Här hemma har första snön fallit i dag.

Måndag 28:e nov. Position Kl.12.00 UTC: Lat N. 12.26.50, Long W. 45.26.10, vind ca 5 -7 m/s. Talade med Marika Kl. 17.00 SWT = lokal tid. Allt är bra ombord. Fortsatt fin passadvind.

Tisdag 29:e nov. Position Kl. 16.30 UTC: Lat N. 12.49.47, Long W. 48.07.64, vind ca 7-9 m/s. sog. 6 kn., Bakat bröd, duschat. Härligt att de har det bra. Målet är nu att gå till Barbados, och väder utsikterna är fina.

Onsdag 30:e nov. Position Kl.19.00 UTC: Lat N. 13.09.60, Long W. 50.26.60, vind 5-6 m/s. sog 5 kn. Men vad nu besättningen spelar yatsy?!! och vi som trodde de höll på att fiska för sitt uppehälle. Eller har de redan fått en stor o fin Guldmakrill, som de redan festat upp och nu ägnar sig åt spel o doubblé.

Fredag 2:a dec. Position Kl. 12.30 UTC: Lat N. 12 16.96, Long W. 54.01.75. De har nu 328 Nm, kvar till Barbados. Havet börjar bli härligt Turkos Blått. - Med 328 Nm kvar betyder det, att de med stor säkerhet kan angöra Barbados i dagsljus på måndag. Vi ber för dem att det går bra hela vägen in.

Söndag 4:e dec. Position Kl. 12.00 UTC: Lat N. 14.40.70, Long W. 57. 51.30. De har nu 98 Nm. kvar till Barbados. Vinden har avtagit till 2-3 m/s och det är som prognosen. De har gått för motor hela natten. Vet vad jobbigt det är - så de är säkert lite less vid det här laget. - De får vara glada ändå, passaden har stått dem bi ovanligt bra ändå, och vi har inte fått några rapporter om häftiga sqwalls. - Nu väntar vi på en spännande nästa rapport - mycket troligt att de då redan lagt ankar. -.

Måndag 5:e dec. YESS!!!!!. Message från besättningen. Vid 07.30 lokal tid Karibien (12.30 lokal tid Sverige) Ankrade "Antilla" i Carlisle Bay, Bridgetown, Barbados. Överseglingen gått mycket bra, måttliga till svaga passadvindar, naturligtvis ibland upp till 14-15 m/s, som är ganska normalt. Många fina dagar o nätter, med sol o stjärnor. Plocka flygfisk på mornarna, njuta av den gryende dagen då nätterna kan ibland vara lite skrämmande svarta.

Det blev18 dagar på Atlanten. Genua har varit den förhärskande segelsättningen - Bra. Seglingen har skett på säkerhet - lite decimerad besättning.

Nu ska de pumpa upp Dingen och ta sig i land för inklarering. - OCH NATURLIGTVIS FIRA med en "Rompunch", och kanske sova lite, vi hoppas komma med mera nyheter i morgon.

Spetsen på de gula pilarna anger "Antillas" position, under hennes färd västerut.

// JN.

  • Comments(2)//blogg.agnesaallotar.se/#post37

2011-11-04--16, St. Vincent, Mindelo Harbor.

2011Posted by Jan 07 Nov, 2011 12:23

Fredag kväll 4 :e Ute vid udden på Sao Nicolau, vid 19.00 tiden ökar vinden till 24 till 32 kn. och NO. Lennart o Jan kör dubbla kvälls o natt pass. Vid 01.00 Lördag morgon seglar vi förbi öarna "Razo" och "Branco", och lite senare "St Lucia". Vi har delvis månljus och en härlig segling. I gryningen avtecknar sig St. Vincent i de sista månljusresterna och med den uppåtgående solen.

St. Vincent i gryningen lördag morgon 5:e nov.

Svarta brant stupande klippor ner i havet utanför SW delen av St. Vincent.

Lennart styr i motvinden mellan öarna St. Vincent och Santo Antao.

Precis utanför Mindelo harbor, Santo Antao i bakgrunden.

Vi kommer från sörsidan av ön och får den väntade kraftiga motvinden i sundet mellan St. Vincent och Santo Antao. Det är alltså motorgång sista biten in till Mindelo.

Kl. 09.00 drar vi fast de sista springen på en jättefin brygga i Mindelo Harbor, med el o vatten. Lite konstigt att att ligga på brygga igen, det var länge sedan - sist var vid den höga betong kajen på Estaca i Spanien.

Mindelo i sen eftermiddag, fiskmarknaden ligger bakom det fyrkantiga tornet.

Centrala delarna är en blandning av mycket gammalt o lite nyare. Här kanske Greker o Italienare skulle provbo ett tag, och prova på åtstramningar, hälsar kaptenen ombord.

- Mindelo är en blandning av Afrika och Europa. Slavhandeln är borta, men man kan ana spår av den överallt., både bland människor o gamla byggnader. Valutan är escudos, 110 escudos är 1 euro. Euro fungerar på flesta ställen, men har man ESC så är det att föredra. Nu har vi inte haft en droppe regn på flera veckor, och på många öar kan det gå flera år innan det regnar.

Hamnen i Mindelo. Till vänster i bild kan man skönja spår av den gamla segelbåts bryggan. Rakt fram i bilden ca 600 m. ligger den nya bryggan, där vi nu ligger.

Träffade Ann Paulin som hastigast på kajen. Tyvärr inte Udo. De seglar på "S/Y Orca". De har varit i Kap Verde arkipelagen ca 10 mån., och skrivit en fin artickel i Oceanseglaren. Det var Ann vi talade med tidigare, om våra funderingar med ev. pirater i området, som det kom ett rykte om.

Detta är nu den fjärde större ön vi besöker och den sista innan Karibien. Kap Verde består av tio större öar, alla är bebodda utom St. Lucia, som i dag är ett helt skyddat marint reservat med landstigningsförbud.

I kväll är det Allhelgonahelg, och det känns lite extra - att vi inte har våra nära o kära omkring oss.

Söndag 6:e nov. Tvättar jollen och packar ner den tillsammans med en del andra saker som inte ska användas inför Atlantöverfarten.

Vi har en Dansk - Dufor 425, som granne på bryggan. Vi blir snabbt bekanta med dem och på kvällen bjuder vi in dem till oss.

Vi har en mycket trevlig kväll med Jens 50, Rune, Allan och Per 52. Jens ska segla med över till Karibien, Rune ska flyga hem till Zurich på fredag o jobba med läkemedel för diebetes m.m. Allan o Per som driver hela seglingen, har sagt upp sina jobb och sålt allt hemma. De ska segla hela vägen jorden runt och planerar att komma hem 2013 i oktober. Allan o Per är f.ö. gift med varandra. De har bestämt avseglingsdag 16:e nov. när den 4:e besättningsmannen mönstrat på.

De har ett vaktchema med 4 timmar pass. och rullande matlagning. Upplägget innebär att med 4 besättningsmän, ruckar man på vakthållningen så alla får uppleva soluppgångar o nedgångar, dagar o nätter. Vi har inte provat detta system, då vi varit tre hittills, men är benägna att prova. Schemat innebär 12 tim. ledighet, när allt är som det ska.

I dag får vi besök av de två tjejerna som vi träffade uppe i Sal. Det ska bli sockerkaka har Kapten lovat. I morgon kommer en kille som seglat runt i Karibien i över 20 år, och skrivit flera böcker i ämnet.

Jan håller på nästan hela dagen o röjer i akterhytten så vår fjärde besättningsmedlem ska få plats o trivas. Vi möter upp henne på den sydvästra delen av ön, Sao Pedro. - I hela arkipelagen är det fyra öar som har Internationella flygförbindelser, det är Sal, Boa Vista, Santiago och St Vincent.

Måndag 7:e nov. Jan skriver på dator i dag, Lennart o Bengt clarerar in, handlar mat och beställer gasol. Ann o Linn kommer på kaffe o sockerkaka, de berättar om sig själva och vad de har för planer för framtiden. Närmaste målet är i alla fall att ta sig till Brazilien och komma till Amazonas.

På em hör vi ett utdraget visseltjut som avslutas med en dov knall. Kort därefter börjar rök komma ur en segelbåt, ett kort stycke från oss. Det dröjer inte länge förrän svart o grå rök och även eldslågor väller ur båten.

Det är lite "kymigt", att se en båt brinna - tankarna går till den egna båten och hur hjälplös man är. Ute till havs är det oftast bara att gå i livflotten - om man inte snabbt lyckas släcka-.

I det här fallet kunde man bogsera in båten till land, släcka elden under stor dramatik och förhindra en större katastrof.

På em fick brandmännen elden under kontroll. Inte mycket kvar av båten.

Tisdag 8:e nov. I dag öppnar vi och skruvar loss skotten i akter partiet för att komma åt styrmekanismen under pidestalen. Vi vill både inspektera och ev. smörja länkarmarna till roderkvadranten. Kl. 15.00 kommer Peder Palmkrantz på besök. Vi inmundigar Lennarts sockerkaka o kaffe. Peder berättar mycket från sitt liv som sjöman och redare.

Han är sjökapten, redare, musiker, artist o författere. Två av hans fartyg ligger ankrade i Mindelo. I dag är han mestadels författare. Han har tidigare skrivit boken "Oddesy i blodigt kölvatten"

Peder är född i Norra Östergötland, på Tisingehult, är 70+, har även kört charter i Karibien i 20 år. Kört lastfartyg från Beirut till Ismir i Turkiet. Har varit i Merzin och ankrat i kolsvarta natten mitt bland Turkiska flottan. Seglat på den Svensk båten Naboland, och vid trassel fått hjälp av den den Svenska konsuln Torsten Weman. Sett det sönderbombade Tripoli i Libanon.

Just nu skriver han på en ny bok. Peder har verkligen det han kan ösa ur från sitt händelserika liv.

På kvällen spelar och sjunger han för oss, ett antal visor av Evert Taube, på Club Nautico. Vi träffar även Ann och Udo som seglar S/Y Orca, de går nu i mitten av nov. till Brazilien.

På Club Nautico, det Tysk-Svenska paret till vänster som seglat ute i nästa hela livet, Ann Paulin i mitten, Peder med gitarren sjunger Evert Taube, och Bengt och Lennart till höger i bild.

Senare på kvällen inviteras vi till den Danska båten S/Y Enjoy och har en trevlig sen kväll tillsammans, med prat och musik.

Per, Allan och Rune, på den Danska båten S/Y Enjoy.

Jens Henrik Lund, som driver "Matchracing" i Danmark, intresserade kan gå in och titta på, www.m-r-d.dk

Onsdag 9:e nov. Bengt o Lennart tankar diesel, vi har nu totalt 380 l. diesel, varav 85 liter i dunkar uppe på däck. Det motsvarar en sträcka av ca. 700 nm. med motorgång, det är ca 1/3 del av totalsträckan över Atlanten. Jan kollar kyrktider nu på söndag, samt tider med färjan över till Sao Antao. Bengt o Jan handlar mera mat. Vatten gör vi själva, med en kapacitet av ca. 30 liter i timmen.

Torsdag 10:e nov. Hela båten röjs ur invändigt, sängkläder åker iväg på tvätt. Dynor o mattor piskas. Durkar skuras in o utvändigt och kölsvinet spolas. – Vi blir klara vid 14.00 tiden. – Då plötsligt hör vi en välbekant stämma, Dan Zetterqvist som kommit från Puerto Rico på Kanarieöarna.

Fredag 11:e nov. Startar dagen med att handla de sista torrvarorna, så nu har vi ägg och frukt som det sista att göra göra till veckan. Jan börjar febrilt förbereda kvällens välkomstmiddag då Marika kommer.

Kl. 16.00 tar vi en taxi och beger oss till flygplatsen Sao Pedro. Flyget från Lissabon är punktligt , kl. 16.38 landar det.

Pappa Jan vänter på planet från Lissabon med Marika ombord.

Här kommer planet äntligen, vi har alla längtat efter det gär ögonblicket.

17.40 kommer Marika äntligen med all packning och lite reservdelar från Sverige. Det blir ett kärt återseende för alla och naturligtvis speciellt för pappa Jan.

Marika installerar sig i båten, lite senare avnjuter vi tillsammans en god middag i den ljumma kvällen och det mörker som snabbt lägger sig nära ekvatorn.

Lördag 12:e nov. Välkomstfrukost med Champagne för alla. Marika o Jan tar en gå o springtur till staden och ut mot stranden ”Cobacabana” . På dagen hjälper Marika oss med telefoner o datorer.

Nu är det dags för inspektion av löpande och stående rigg, samt smörja den övre svirveln på Furlexen.

Kl. 16.00 är vi bjudna på kaffe till Dan Zetterqvist och hans nyfunna damer Ann o Linn. Vi har en trevlig stund tillsammans.

Ann, Linn, Marika, Bengt, Lennart o Jan, Dan är fotograf.

Kvällen kommer och vi tar oss i land och äter middag på en pizza restaurang.

Söndag 13:e nov. Lennart hittar en kuse i köksskåpet och är säker på att NU HAR VI FÅTT Kackerlackor ombord. Vi river snabbt ut allt i skåpet och fick tag på den. Det visade sig vara ett vanligt flygfä av något slag. – ohh vad skönt – vilken lättnad…

Kl är 10.00 nu är det dags för alla att gå till kyrkan och lyssna på en avskeds Gudstjänst.

Söndagsgudstjänsten, Lennart är svår att fånga på bild i bland, - eller så är det en dålig fotograf.

Kl 11.45 är avslutningssången och vi tågar ut ur kyrkan. Där utanför vänter ett begravningsfölje med många sörjande människor – ledsamt att påminnas om förgängligheten.

14.40 tar vi bussen och åker ut till ”Resort Branca”, och beställer helstekt gris till 16.30.

Men innan dess ska vi bade på den fina strande ”Playa Branca”. Härliga vågor rullar in från Atlanten – vi badar, leker och surfar i vågorna.

Marika ser glad o lycklig ut.

Här är de tre badgossarna, Jan, Lennart o Bengt.

Så kommer en härligt stor våg som Jan surfar iväg på, vid brottet mot stranden reser sig Jan upp, men vågen var inte riktigt klar, den reser sig igen och slår omkull Jan så kraftigt att vänster axel slås ur led. Med hemska smärtor tar sig Jan längre upp på stranden. Lennart springer till restaurangen och får hjälp att ringa efter ambulans. Transporten in till Mndelo sjukhus blir en mardröm med svåra smärtor i varje litet gupp eller rörelse.

Axeln leden ligger nästan en decimeter bak på ryggen. Inne på sjukhuset blir det röntgen, och nedsövning. Uppvaknandet blir en överraskning, alla frågar om det är klart – nej säger Jan. Men det visar sig att axeln ligger rätt men det finns ett brott i leden. Dr. Emanuell vill att vi kommer på återbesök i morgon kl. 11.00.

Så färden går till apoteket för uthämtning av smärtstillande.

Måndag 14:e nov. Vaknar och mailar hem till Övl.. Magnus Strandin för lite råd, det är svårt då inte doktorerna talar Engelska här nere. Får rådet att komma hem och fixera benbiten som lossnat i leden, om den inte ligger rätt.

Vid återbesöket på Mindelo sjukhuset, säger även nu också Dr. Emanuell att benet inte ligger rätt, och ordinerar omgående operation, inom max 6 a 7 dagar, Helst hemma i Sverige. – vilken chock – gråten är inte långt borta. – har planert detta under så lång tid, och få tjangsen att segla med sin dotter över Atlanten. Det är mycket svårt för ungdommar i produktiv ålder att slita sig loss och göra något sådant. - -.

Ringer försäkringsbolaget ”Länsförsäkringar”i Härnösand och frågar hur tillvägagångssättet ska vara för Jan´s hemtransport. De kontakter SOS i Köpenhamn, som ska återkomma med besked. Vi sätter oss nu att vänta, det har ju nu snart redan gått 1 1/2 dygn.

På em ringer de från SOS 2 ggr., en som heter Magnus och frågar en massa saker om vad sjukhuset gjort, mitt namn, adresser o telefon m.m. Så ringer han igen och fråger hur skadan uppstått och ser ut.

Jan poängterar att de måste ordna hemresa snarast - de lovar återkomma igen.

Sent på kvällen ringer en som heter Christina och frågar om resrutt. Den har jag ju redan talat om, vad gör de?? Senare på kvällen ringer en spom heter Jens och frågar ännu mera detaljerat om skadan, Jan svarar på alla hans ingående frågor, röntgenbilder, brutet ben e.tc. - börjar förstå att han är någon slags doktor, fast han inte presenterat siog som sådan, samtalet blir mycket långt , vem betalar det hät ??!! - Jan påtalar ännu en gång hur viktigt det är att komma till sjukhuset i Sverige. Han förklarar att de måste få tillstånd av deras flygläkare - låter helt vansinnigt. Jan lovar fota av alla dokument, inklusive röntgenbilder, och sända till Jens. Han lovar då att återkomma tidigt i morgon bitti.

Tisdag 15:e nov. Inget händer och kl. blir 10.15, lokal tid i Köpenhamn. Begriper att jag måste ta tag i saken och börja ringa själv. Får tag på Jens efter långt sökande, han säger att de inte fått fram något tillstånd och att det kan ta några dagar. Det snurrar runt i huvudet på mig, vad menar de? ska jag opereras ska det ju ske innom 6 a 7 dygn. Han framhärdar att de måste få tillstånd av deras flygdoktor. Nu börjar det kännas som lite byråkrati, jag har servat dem med mail, bilder , foton, ja allt från sjukhuset i Mindelo. - Jan tar ett djupt andetag och försöker ändå påskynda ett svar om hem transport. - Det blir långa och utdragna samtal.

Vid 10.30 ringer Christina och säger att de kanske har ett plan som går på torsdag kväll 23.00, den 17:e, hon säger att det är fullt på alla flyg. Jan blir bestört och accepterar med stor tvekan - då hon säger att de gjort allt de kan. - Jan ber henne vänte lite........... och tänker till. Frågar sedan om jag kan få tillstånd att boka resan själv. Hon ber då att få återkomma omgående - luren läggs på.

Inget händer, efter en halvtimme ringer Jan upp henne igen, då säger hon att om jag kan ordna ett certifikat från Dr. Emanuell, att Jan är; "fri for flight" = alltså att Jan kan flyga själv, så ska hon försöka hitta ett flyg i dag eller i morgon.

Marika o Jan uppsöker Dr. Emanuell omgående, efter 3 timmars köande - sjukhuset är helt överbelagt av hjälpsökande - får vi äntligen ett certifikat att Jan är: fri for flight. Det kostar 4150 ESC. Certifikatet fotas av och ska mailas iväg, då är intermet anslutningen borta - det är långt ut i Atlanten och Afrika. Samtidigt kommer ett meddelande mobilen att den har förbrukat sin kostnadsgräns på 5000:- SEK. den spårras omgående av Telia. Nu har vi alltså helt plötsligt ingen kontakt med yttervärlden. Alla samtalen har naturligtvis belastat min telefon o mail.

Nu är goda råd dyra. Beslutar mig för att använda min jobbtelefon, det får bära eller brista, måste få kontakt med SOS. Ringer Christina igen, hon meddelar att det är nu bokat ett preliminärt flyg till Santiago och Praia i kväll kl- 19.20, hon ska återkomma med vidare färdplan, hon får min jobbmobil nr.

Inget händer, det blir Marika som får använda sin mobil för att till slut fånga upp ett mail som sänts iväg från SOS. Henrik sopm sitter hemma i Sverige får fånga upp mailet och telefonera ner alla uppgifter o bokningsnummer på färdplanen.

Slutpackar de sista småprylarna och beställer en taxi till flygplatsen. - Tar gråtande adjö av Marika. Går ombord på planet 19.20, landar 20.30- gråtot av o till hela flygresan....jättejobbigt. Äter en enkel måltid och väntar o väntar...på planet till Lissabon.

Onsdag 16:e nov. Kl 00.30, chekar in och får biljett, allt går bra tills jag ska passera imigration polisen. Då blir det stopp och många frågor varför Jan redan clarerat ut från Kap Verde. Efter en del dividerande på Afrika Engelska o stapplande Spanska, drar Jan av sig tröjan och visar hela härligheten som är lindat kors och tvärs runt överkroppen och säger back to Sweden, - då vinkar de bara iväg mig, - tack o lov.

Kl. 01.50 lyfter planet till Lissabon. Får ganska ont av att sitta så länge, och gråten sitter i halsen, saknaden efter alla seglarkompisar o Marika, gör ont i kroppen. Landar 06.30 i Lissabon.

Nu är det väntan till 13.00 då planet till Arlanda avgår. Tankarna kommer o går hela dagen - jobbigt. De har det nog inte så lätt ombord på Antilla heller, antar att det är lika roller för oss alla.

Nu är sista biten till Sundsvall kl. 22.55, och sedan direkt till sjukhuset i natt.

//.

En dikt kan behövas:

"By Love" One day your yacht was moored in the port, bringing on board a beautiful girl, who accompanied her father on his trips.

//

  • Comments(4)//blogg.agnesaallotar.se/#post36
Next »